مضرات نمک

خوردن نمک کمتر نه تنها باعث کاهش ابتلا به افزایش فشار خون می شود، بلکه ممکن است از احتمال ابتلای افراد به بیماری های قلبی هم بکاهد. محققان اعلام کردند افرادی که فشار خون آنها …

خوردن نمک کمتر نه تنها باعث کاهش ابتلا به افزایش فشار خون می شود، بلکه ممکن است از احتمال ابتلای افراد به بیماری های قلبی هم بکاهد.
محققان اعلام کردند افرادی که فشار خون آنها در حد بینابینی است اگر از میزان مصرف نمک غذای خود بکاهند حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد از احتمال ابتلای خود به بیماری های قلبی می کاهند.
دکتر نانسی کوک و همکارانش در کالج بریگام و بیمارستان سنت ماری دانشگاه هاروارد بیش از سه هزار نفر را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند افرادی که رژیم غذایی کم نمکی دارند ۱۰ تا ۱۵ سال بعد از رعایت این رژیم احتمال ابتلای آنها به انواع بیماری های قلبی کاهش می یابد و میزان مرگ و میر ناشی از علت های قلبی در آنها ۲۰ درصد کمتر از افراد مشابه است. در نتیجه مطالعه این گروه آمده است: «تحقیقات ما نشان می دهد که محدود کردن سدیم بر کاهش بیماری های قلبی و نه فقط کاهش فشار خون، مؤثر است و باید حتماً در مورد آن با دقت عمل کرد.»
در حال حاضر بیش از ۶۵ میلیون آمریکایی فشار خونی بالاتر از حد نرمال دارند (حد فشار خون بالای طبیعی را فشار خون ۱۴۰ بر ۹۰ می دانند) و حدود ۶۰ میلیون نفر هم در آستانه ابتلا به فشار خون هستند (فشار خون آنها بالاتر از ۱۲۰ بر ۸۰ است).
براساس توصیه گروه پزشکی دانشگاه هاروارد، باید در رژیم غذایی هر فرد بالغ میزان نمک را به زیر ۲۳۰۰ میلی گرم برسد.
براساس گفته های دکتر کوک نمک بر بافت شریان ها و نیز خود سلول های قلبی هم تأثیر می گذارد و تأثیرات سوء آن صرفاً ناشی از افزایش فشار خون نیست.