کوروش و میراث فرهنگی و تمدنی ایرانیان

بنا بر مدارکی که هر تمدن برای ما به ارث گذاشته، از روی کتاب ها، مجموعه قوانین، کتیبه و بناهای تاریخی مربوط به تمدن های گذشته می توانیم به دقت و صحت انکارناپذیری به افکار و عقاید …

بنا بر مدارکی که هر تمدن برای ما به ارث گذاشته، از روی کتاب ها، مجموعه قوانین، کتیبه و بناهای تاریخی مربوط به تمدن های گذشته می توانیم به دقت و صحت انکارناپذیری به افکار و عقاید مردمی که در گذشته می زیستند پی ببریم.
به باور و اندیشه ایرانیان فرهیخته و غالب مورخان منصف، کوروش کبیر یکی از والاترین رجال سیاسی و از مردان و حاکمان خردمند و با تدبیر زمان خویش بوده. نوع دوستی، دانایی و نیکی از ویژگی هایی است که ماهیت تفکرات سیاسی حکومت کوروش را تشکیل می دهد. کوروش از تاثیر متقابل فکر به امور سیاسی و تاثیر امور سیاسی بر روی افکار آگاه بوده به طوری که از لیاقت نظامی و سیاسی فوق العاده با سرشت انسانی، حکومت مردم گرائی را حتی در میان قبایل و کشورهای مغلوب، تشکیل داده بود.
برپایی نخستین دولت متمرکز در تاریخ، انعطاف پذیری، آزادی اندیشه و عقاید دینی و مذهبی، برقراری صلح و آرامش در فتوحات و شهرهایی که به تصرف در می آورد، آزادی بردگان، عدم مجازات شاهان و حاکمان مغلوب و تبعید آنها به مکان های مختلف، احترام به شعور و عقاید مغلوبین، صدور دستور برای جلوگیری از تعرض و تجاوز و غارت اموال شهرهای متصرف، همگی از یک خرد کامل و درک عمیق از مسائل و موضوعات و آشنایی با ادبیات حکومتداری خبر می دهد.
کوروش آن چنان در جلب وفاداری ملل سرزمین های مفتوحه موفق بوده که این وفاداری پس از مرگ او همچنان پابر جا ماند. با وجودی که در موقع درگذشت نابه هنگام کوروش بیش از چند سالی از تشکیل حکومت او نمی گذشت، مردم سرزمین های تابع شاهنشاهی چندان رضایت خاطری از رفتار کوروش داشتند که تلا ش درخور ذکری برای حصول استقلا ل انجام ندادند.
مطالعه تاریخ و سیر تحول و تطور فرهنگ و تمدن ایران زمین و مقایسه آن با دیگر ملل امروزی، تنها فاکتوری است که با جرات می توان امروزه آن را به عنوان حیثیت تاریخی ایران شناخت و به آن افتخار کرد.
عدم احراز نموداری معقول از مناظرات و تقابلات فکری و عقیدتی در مباحث و مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، علل راستینی است بر عدم توجه به پشتوانه فکری غنی و تاریخی و عدم مطالعه سیر تحولات فکری و سیاسی پیشینیان و حاکمانی است که در تاریخ به احترام از آنها یاد شده. سرزمینی با این پشتوانه فرهنگی والا و دارنده اولین قانون حقوق بشر، متاثرکننده است که هنوز در فاز سیاسی به هدف نرسیده و درگیری های سیاسی، مانع از آن شده که پازل مدیریتی در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کامل گردد. با مطالعه منشور حکومتی کوروش، می توان تصور یک حاکم با درایت، باوقار و دوراندیش و اندیشمند را در ذهن تداعی نمود و به ایرانی بودن خود افتخار کرد. شادی برای تمامی انسان ها، از ارکان اساسی حکومتی وی بود. شناخت شخصیت کوروش; حفظ منابع و آثار و مقبره مربوط به وی، اشاعه فرهنگ نوع دوستی و حکومتی وی از ابتدایی ترین وظایف میراث فرهنگی به شمار می رود که متاسفانه این سازمان با وجود کارشناسان و اندیشمندان تاریخی و باستان شناسی هیچ گاه نتوانسته تصویری عمیق و تاثیر گذار از روند فعالیت های خود ارائه کند، کما این که سالا نه با وجود اتفاقات و اختلا فات سازمان و نهادها چندین اثر در خطر خارج شدن از ثبت آثار جهانی یونسکو قرار گرفته اند.
رخساره زیبای حقیقت وکیان تاریخی این سرزمین را ازلا به لا ی تحریف ها، خرافه ها، کج فهمی ها، اندک فهمی ها و بدفهمی ها کشف کردن، مقدس است. یادمان باشد حقی که کوروش بر گردن فرهنگ و تمدن این سرزمین دارد کم نیست. به خاطر داشته باشیم نام تمامی انسان های باغیرت و اصیل که در راه فرهنگ و تمدن این سرزمین تلا ش کرده و می کنند همچون کتیبه ای بر اذهان مردمان ایران زمین حک خواهد شد و این شکوهمندی با روح و احساس ایرانیان هماهنگ، دمساز و جاوید خواهد بود. مروری بر دعای کوروش خالی از لطف نیست: «خدایا این سرزمین را از دشمن، خشکسالی و دروغ محفوظ بدار.»

نویسنده : غلا مرضا توحیدی منش