توصیه‌های آکواریومی

آکواریوم خود را در مکانی به دور از نور مستقیم آفتاب و در امان از جریان شدید هوا نصب کنید، به طوری که آکواریوم از گزند استرس‌های محیطی (ضربه، تغییرات ناگهانی نور، تردد زیاد و...) …

آکواریوم خود را در مکانی به دور از نور مستقیم آفتاب و در امان از جریان شدید هوا نصب کنید، به طوری که آکواریوم از گزند استرس‌های محیطی (ضربه، تغییرات ناگهانی نور، تردد زیاد و...) محفوظ باشد. دوری از تنش‌ها و محرک‌های محیطی از مهم‌ترین عوامل سلامت و نشاط ماهیان است.
ترکیب گونه‌ای ماهی‌های خود را رعایت کنید تا همه ماهیان شما آزادانه و به دور از ترس ماهیان دیگر مخزن، شنا کنند. ناآگاهی و عدم مشاوره با افراد متخصص می‌تواند به تصمیمات و انتخاب‌های نادرست در ترکیب‌بندی موجودات یک آکواریوم و در نهایت تهدید حیات یک یا چند گونه منجر شود. در غیر این صورت، به آسانی می‌توان پایان تراژیک همسایگی یک ماهی با خوی تهاجمی نظیر اسکار گوشتخوار و یک ماهی آرام مثل گوپی یا آنجل را تصور کرد.
دمای داخل آکواریوم را همواره ثابت و در حدود ۲۶ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد نگه دارید و برای سرپوش مخزن خود از شیشه و یا طلق شفاف مناسب استفاده کنید تا از تبخیر زیاد آب آکواریوم و از تماس مستقیم آن با محیط اطراف جلوگیری کرده و نیز مانع پخش بوی آکواریوم در محیط شود.
سعی کنید تا پمپ هوادهی آکواریوم خود را در فضای آزادی که دسترسی کامل به هوای تمیز در آن وجود دارد، قرار دهید تا اکسیژن کافی در اختیار ماهیان قرار بگیرد و فراموش نکنید که پمپ هوا باید در سطحی بالاتر از سطح آب آکواریوم تعبیه شود تا به هنگام قطع برق از برگشت آب به پمپ و خرابی آن جلوگیری کنید.
از تنوع غذایی مناسب استفاده کنید و مطمئن شوید که همه احتیاجات غذایی مورد نیاز ماهیان خود را برطرف می‌کنید. هر از گاهی از غذاهای زنده نظیر دافنی و آرتمیا نیز استفاده کنید و هر ۱۰ روز یک‌بار برای ماهیان خود محرومیت غذایی ۲۴ ساعته اعمال کنید تا به واسطه تخلیه کامل دستگاه گوارش ضمن پیشگیری از بیماری‌های انگلی، از کاهش و تضییع اشتهای ماهی نیز جلوگیری شود.
بیش از نیاز ماهی‌ها، غذا به آکواریوم نریزید چرا که باعث فساد آب آکواریوم و زمینه‌سازی محیطی برای رشد سایر عوامل بیماری‌زا می‌شود. غذای ماهیان را به دور از هرگونه رطوبت و ترجیحاً در داخل یخچال نگه دارید.
آب آکواریوم خود را همواره کنترل کنید و در صورت کدورت بیش از حد آن و یا به صورت دوره‌ای (هر ۲۰ روز) ۲۵ درصد آب آکواریوم را با آبی که از ۲۴ ساعت قبل در معرض هوادهی کافی قرار داده شده و هم‌دما با آب آکواریوم است، تعویض کنید و دقت داشته باشید که در هنگام تخلیه و افزودن آب به آکواریوم از ایجاد جریان‌های شدید آب که باعث به هم خوردن محیط داخلی آکواریوم می‌شود، خودداری کنید.
کلیه مشکلات پیش آمده در رابطه با ماهیان و محیط داخل آکواریوم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کنید و برای مشاهده و کنترل آکواریوم خود زمان کافی را اختصاص دهید و به یاد داشته باشید که پیشگیری همواره بهتر و کم هزینه‌تر از درمان است.