۲۹ نوامبر ۲۰۰۴ ـ بحران انتخاباتی اوکراین در هشتمین روز - تهدیدهایی که بعدا هم ممکن است عملی شوند

بحران پاییز ۲۰۰۴ اوکراین که عامل اصلی پدید آمدن آن مقاومت مسکو با توسعه نفوذ غرب در خاک امپراتوری سابق روسیه و تشدید فشار آن جناح بود در هشمین روز خود (۲۹ نوامبر ۲۰۰۴) حکایت از …

بحران پاییز ۲۰۰۴ اوکراین که عامل اصلی پدید آمدن آن مقاومت مسکو با توسعه نفوذ غرب در خاک امپراتوری سابق روسیه و تشدید فشار آن جناح بود در هشمین روز خود (۲۹ نوامبر ۲۰۰۴) حکایت از وخیمتر شدن اوضاع داشت. این نخستین ایستادگی واقعی مسکو در برابر غرب پس از برداشته شدن دیوار برلن به شمار آورده شده است.
شبکه "سی بی اس" آمریکا در تفسیر اوضاع اوکراین گفت که سران مسکو در حال تجدید بنای بلوک خود هستند و انتخابات اوکراین بهانه مناسبی به آنان داده تا این تلاش را علنی کنند. مقامات روسیه به منظور نشان دادن قدرت نظامی این کشور، همچنین از موفقیت آمیز بودن آزمایش یک موشک تدافعی ضد موشک بالیستیک خبر داده اند که اخیرا ساخته شده است.
بررسی انبوه خبرهای سه خبرگزاری غرب درباره اوضاع اوکراین که در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته بود نشان می داد که خبرگزاری های انگلستان و فرانسه وسیعا در مسیر سیاست های اتحادیه اروپا گام بر می دارند و گزارشهایشان درباره اوکراین یک جانبه تنظیم می شود.
یک شنبه شب (۲۸ نوامبر)، دکتر کوهن کارشناس آمریکایی اوضاع روسیه از غرب خواست که بیش از این روسیه را تحریک نکند که به درد سر خواهد افتاد. در همین شب یک کارشناس دیگر در این زمینه گفت که اعتراض ملایم روسیه در برابر ورود غرب به کشورهای بالتیک و نفوذ در گرجستان، اتحادیه اروپا را تشویق به مداخله در اوکراین کرد که این بار مسکو ایستادگی شدید نشان داده و خط ایست این معارضه قابل پیش بینی نیست. سران کنونی روسیه و در صدر آنان پوتین، این مداخله را لازم داشتند تا توده های روس را به جنبش درآورند و از خواب ۱۳ ساله بیدار کنند.
در هشتمین روز بحران، دیوان عالی اوکراین کار رسیدگی به شکایت بازنده انتخابات (نامزد مورد حمایت غرب) را آغاز کرده بود. در ساعات رسیدگی، هواداران دو رقیب انتخاباتی (برنده و بازنده) عمارت دادگاه را در دو بخش جدا از هم محاصره کرده بودند و شعار می دادند. این دادگاه عالی دارای یکصد قاضی است که برای رسیدگی به یک دادخواست، از میان آنان چند نفر انتخاب می شوند. رسیدگی به پرنده انتخابات توسط ۲۱ قاضی صورت می گیرد که به صورت قرعه کشی انتخاب شده اند و ناشناس خواهند ماند و رسانه ها حق انتشار اسامی آنان را نخواهند داشت. ابطال کل انتخابات در اختیار دیوان عالی اوکراین نیست و این دیوان تنها می تواند در باره مناطقی که در دادخواست از آنها نام برده می شود رسیدگی و اظهار نظر کند که در دادخواست تحت رسیدگی، مناطق شرقی و جنوبی اوکراین ــ مناطق روس نشین و هوادار «برنده انتخابات» زیر سئوال بودند که صنعتی، پیشرفته و پر جمعیتند.
این مناطق اخطار کرده بودند که اگر رای، مخالف خواست آنها باشد اعلام خودمختاری خواهند کرد و شهر «خارکیف» را پایتخت قرار خواهند داد. ۱۷ ایالت از ۲۷ ایالت اوکراین از یانوکوویچ نخست وزیر و برنده انتخابات حمایت می کنند. در اجرای این تهدید، پارلمان محلی منطقه صنعتی ــ معدنی دونتسک ۲۹ نوامبر پیشنهاد انجام رفراندم انفصال را با ۱۶۱ رای موافق در برابر تنها یک رای مخالف تصویب کرد که اخطار بزرگی بود ولی این اخطار به گوش آنان که به حمایت بازنده انتخابات بسیج شده و ادارات دولتی را در شهر «کی اف» در میان گرفته بودند فرو نرفته بود. «کی اف» در منطقه هواداران برنده انتخابات و حامیان روسیه قرار ندارد. اگر تهدید به انفصال عملی شود، اوکراین شرق رود «دنیپر» از مناطق غربی این رود که در همسایگی لهستان، اسلواکی، مجارستان و رومانی قرار گرفته است مجزا و دست اوکراین از دریای سیاه کوتاه خواهد شد.
تظاهرات ۲۹ نوامبر به حمایت از یانوکوویچ در شهر بزرگ «سورودونتسک» در زیر برفی سنگین وسیعتر ازنقاط دیگر بود.
در عوض، در «کی اف» هواداران بازنده انتخابات نه تنها خواستار ابطال انتخابات و تجدید آن بودند بلکه برکناری یانوکوویچ را از نخست وزیری تقاضا می کردند.
در مسکو، مقامات تازه ای به حمایت از یانوکوویچ بپاخاسته بودند و یکی از آنان «لوژکوف» شهردار پایتخت روسیه بود که غرب را متهم به رخنه در حوزه نفوذ مسکو به هر بها کرد و گفت: بحران فعلی اوکراین زیر سر غرب است که در حال سلطه گری و تلاش برای توسعه مناطق نفوذ این بلوک است. وی خواست که غرب از فتنه گری دست بردارد تا صلح برقرار بماند و قول و قرارهای دو دهه اآخر قرن ۲۰به دور افکنده نشود.