چاقی کودکان با مصرف داروهای روان‌درمانی

کودکانی که برای درمان مشکلات رفتاری آنها از روش‌های دارویی استفاده می‌شود، بیش از سایرین در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند. مطالعات نشان می‌دهد، مصرف داروهای روان درمان در …

کودکانی که برای درمان مشکلات رفتاری آنها از روش‌های دارویی استفاده می‌شود، بیش از سایرین در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند. مطالعات نشان می‌دهد، مصرف داروهای روان درمان در کودکان مبتلا به اختلالات روحی و روانی، آنها را در معرض اضافه وزن در مدت زمان کوتاه قرار می‌دهد.
آزمایشی که روی کودکان مبتلا به برخی از ناهنجاری‌های روانی انجام شد، نشان داد این کودکان در مدت ۱۱ هفته بطور میانگین ۱۰ کیلو چاق‌تر شده‌اند. محققان این اضافه وزن را ناشی از مصرف داروهای مصرفی دانسته‌اند.
چاقی از عوارض شناخته شده مصرف دارو در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی است اما تحقیقات نشان می‌دهد در کودکان مبتلا به اوتیسم، در کودکان بی‌توجه و بیش فعال از عارضه جدی‌تر است و بشدت کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
مطالعات نشان می‌دهد،‌افزایش چربی خون مانند کلسترول، عارضه مصرف این داروها در کودکان و بزرگسالان است و محققان معتقدند، بالارفتن میزان کلسترول خون در دوران کودکی، آنها را در معرض خطر ابتلا به حملات قلبی و دیگر بیماری‌های‌قلبی - عروقی قرار می‌دهد.
از آنجایی که در کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری و روانی، نیاز به مصرف دارو برای کنترل علائم و بهبود بیماری احساس می‌شود، برای پیشگیری از اضافه وزن و عوارض ناشی از آن پیروی از الگوهای صحیح غذایی و استفاده از داروهایی که تا حد امکان، خطر اضافه وزن را کاهش دهد، احساس می‌شود.
افزایش اشتها و تغییر متابولیسم بدن از تأثیر مصرف داروهای روان درمان بوده که با استفاده از رژیم غذایی قابل کنترل است. به عقیده محققان، فعالیت بدن تحت تأثیر مصرف این داروها کاهش پیدا می‌کند که با برنامه‌ریزی و انجام تمرینات ورزشی این اختلال، قابل جبران است.