۲ آذر: در شهر چه گذشت ؟

● رفتارها با وجود انواع حرکات ژانگولری برخی راننده‌ها و به ویژه موتورسوار‌ها، خیابان‌های شهر از هر سریال اکشنی،‌ پرهیجان‌تر و مملو از حوادث بیشتری است فقط کافی است در یک …

● رفتارها
با وجود انواع حرکات ژانگولری برخی راننده‌ها و به ویژه موتورسوار‌ها، خیابان‌های شهر از هر سریال اکشنی،‌ پرهیجان‌تر و مملو از حوادث بیشتری است
فقط کافی است در یک عصر پاییزی چند ساعتی در شهر قدم بزنی و دست‌کم شاهد یک حادثه باشی. البته منظور ما از چاپ این تصویر به هیچ‌وجه این موضوع نیست که تحویل برخی خودروها دیر و زود دارد و خود آنها هم سوخت و سوز. بلکه می‌خواهیم به این مطلب اشاره کنیم که چرا وقتی این سریال‌های کبرا ۱۳ در شهر پخش یا بهتر بگوییم منفجر می‌شود‌، چرا تمام افراد محل، به جای اقدامات منطقی، فقط دور صحنه حادثه جمع می‌شوند.
این تجمع حتی کنار ماموران آتش‌نشانی که در حال انجام وظیفه خطرناک خود هستند نیز مشاهده می‌شود. از آنجا که هر کسی را بهر کاری ساختند،‌ باید فضا را برای کار افراد امداد‌گر و در اینجا آتش‌نشان‌ها باز گذاشت. زیرا هر لحظه امکان دارد خودرو‌ی حادثه‌دیده حادثه دیگری بیافریند. برای نمونه در این رویداد هر لحظه ممکن است مخزن بنزین خودرو منفجر شود.
● حیاط غیر‌نباتی شهرنشین‌ها
آقا یکی نیست بگوید چرا از آن حیاط‌های نباتی قدیم که پر از گل و گیاه بود دیگر خبری نیست. این همه رسانه‌های جمعی اندر مزایای دعوت از حیات نباتی به حیاط خانه می‌گویند و باز هم خبری از حیاط نباتی در منازل و مجتمع‌های مسکونی نیست.
ببینید کار به کجا کشیده که نباتات یا خودمانی‌تر بگوییم گیاهان، منتظر باغچه‌‌کاری ما نمانده و برای نمونه این گل زیبا خودش، خودش را دعوت کرده و سر از لابه‌لای سنگ‌های این حیاط خشک و خالی در آورده است.
به هر حال به جای چند جای پارک خودرو بهتر است وسط حیاط خانه یک باغچه سر سبز درست کرد تا وقتی بیرون از شهر یک درخت می‌بینیم آه از نهادمان بلند نشود. به هر حال طبیعت سبز، بخشی از نیاز‌های غیرقابل انکار روان انسان است.
● عابربانک‌های سخنگو
بدون تردید دستگاه‌ عابربانک یکی از مفید‌ترین خدمات بانکی است که در اختیار مشتریان قرار گرفته است. با وجود این، سیستم یاد شده در برخی موارد با کاستی‌هایی روبه‌روست که خدمات‌رسانی به مشتریان را دشوار می‌کند.
البته همیشه هم این سیستم بانکی دچار مشکل نیست و نقاط قوت قابل‌توجهی دارد اما باید به مشکلات آن اشاره کرد. برای نمونه کار با این دستگاه‌ها برای افراد مسن به علت ریز بودن فونت نوشته‌ها دشوار است و آن دسته از افرادی که عینک به همراه نداشته باشند، دچار مشکل می‌شوند.
اما این نقطه ضعف در برخی دستگاه‌ها با سخنگو کردن دستگاه حل شده است. در این دستگاه‌ها صدای ضبط شده اپراتور، مراحل گوناگون را پله به پله برای مشتری شرح می‌دهد و به این ترتیب حتی در صورتی که دید کافی وجود نداشته باشد هم امکان کار با دستگاه وجود دارد. خوب است سایر دستگاه‌های عابربانک هم به این سیستم سخنگو مجهز شوند تا رفاه حال مشتریان هرچه بیشتر تامین شود.
● نظافت تلفن‌های عمومی
هرچند استفاده از تلفن همراه در بین مردم به اندازه‌ای عادی شده است که به نظر برخی عمر تلفن‌های عمومی به سر آمده اما واقعیت این است که تلفن‌های عمومی هنوز هم مشتریان خود را دارند و برخی از خانواده‌ها نه تنها به تلفن همراه، بلکه به تلفن ثابت هم دسترسی ندارند.
به همین دلیل تلفن‌های عمومی در سطح شهر به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند و همین استفاده زیاد توسط افراد مختلف موجب می‌شود که به سرعت آلوده و کثیف شوند. با توجه به فراگیر شدن ویروس آنفلوانزای نوع جدید خوب است تلفن‌های عمومی هر از چندی به وسیله مواد شوینده ضدعفونی و تمیز شوند تا هم ظاهر زیباتری داشته باشند و هم آلودگی آنها به وسیله دست افراد گوناگون انتقال پیدا نکند.