بارداری و تأثیر آن بر بینایی مادر

در دوران بارداری برای اطمینان از سلامت مادر و کودک معاینات متعددی روی مادر انجام می‌گیرد. اما یکی از معاینات مهمی که کمتر مورد توجه است معاینات مربوط به چشم است. در برخی از زنان …

در دوران بارداری برای اطمینان از سلامت مادر و کودک معاینات متعددی روی مادر انجام می‌گیرد. اما یکی از معاینات مهمی که کمتر مورد توجه است معاینات مربوط به چشم است.
در برخی از زنان علت به تعویق انداختن این معاینه، ترس از ضرر قطره‌های چشمی است که هنگام معاینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما پزشکان بر این باورند این معاینات بی‌خطر بوده و انجام آن برای مادر ضروری است. زیرا بارداری نه تنها در بدن مادر تغییراتی را ایجاد می‌کند بلکه باعث ایجاد تغییراتی در دید او نیز می‌شود و چه بسا که این تغییرات حاکی از مشکلات بزرگتری باشد که در آینده به وقوع خواهند پیوست.
● تغییرات بینایی در بارداری
این تغییرات از احساس ناراحتی تا مشکلات جدی بینایی متغیر است.
گاهی قرنیه چشم متورم شده و باعث احساس ناراحتی هنگام استفاده از لنز می‌شود. دلیل این مشکل افزایش میزان مایعات درون بدن است.
این امر موقتی بوده و پس از تولد کودک از بین می‌رود و استفاده مجدد از لنز امکان‌پذیر می‌شود. اگرچه در صورت شیردهی گاهی این مشکل تا پایان دوره شیردهی نیز ادامه پیدا می‌کند.
اما در افرادی که از عینک استفاده می‌کنند این مشکل در حد جزئی بوده و تنها به یک معاینه نیاز است. هورمون‌های بارداری باعث احساس خشکی چشم شده و تورم پلک‌ها را به همراه دارد.
● هورمون
علاوه بر این، هورمون‌ها گاهی باعث بروز میگرن می‌شوند که یکی از تأثیرات جانبی این بیماری، افزایش میزان حساسیت چشم
به نور است.
از این رو به مادران بارداری که از سردرد یا میگرن رنج می‌برند، توصیه می‌شود تا با پزشک خود مشورت کرده و در صورت لزوم از داروهای مسکن مناسب استفاده کنند.
وجود برخی از بیماری‌ها در مادر نیز باعث بروز مشکلات بینایی در دوران بارداری می‌شود.
دیابت: زنان مبتلا به دیابت در معرض ابتلا به مشکلی هستند که به دلیل آسیب‌رسیدن به سلول‌های خونی کوچک درون چشم ایجاد می‌شود.
این روند در دوره بارداری تشدید شده و مادر باید با مراجعه به پزشک و کنترل قندخون، مراقبت‌های لازم را به عمل آورد. این نکته در مورد زنان مبتلا به دیابت دوران بارداری نیز صادق است.
فشار خون بالا: بارداری گاهی باعث افزایش فشار خون می‌شود. این افزایش فشار ممکن است به سلول‌های خونی درون چشم آسیب برساند.
از این رو مادر باید به علائمی چون تاری دید و وجود نقاط در میدان دید توجه کرده و آنها را جدی بگیرد. زیرا فشارخون بالا یکی از علائم فشار خون دوران بارداری است.
● آب سیاه:
این بیماری با فشار درون چشم همراه بوده و بسیاری از زنان باردار، شاهد کاهش این فشار در دوره بارداری هستند. در درمان این مشکل اغلب از قطره‌های چشمی استفاده می‌شود که ممکن است این مواد از جفت عبور کرده و برای جنین خطراتی را در پی داشته باشند.
از این رو در مصرف این قطره‌ها باید با پزشک مشورت شود. علاوه بر این باید توجه داشت این داروها در دوره شیردهی نیز وارد شیر مادر می‌شوند و باید طبق دستور پزشک از داروهای جایگزین استفاده شود.