۲۱ نوامبر ۲۰۰۸  ـ نتیجه نشست ۲۱ رئیس کشور، یک عکس یادگاری بود

نشست دو روزه سران کشورهای ۲۱ گانه حاشیه اقیانوس آرام که یک گروه همکاری های اقتصادی را تشکیل داده اند کار مهمی انجام نداد و به نوشته تفسیرنگاران، نتیجه اش یک عکس ۲۱ نفری با لباس …

نشست دو روزه سران کشورهای ۲۱ گانه حاشیه اقیانوس آرام که یک گروه همکاری های اقتصادی را تشکیل داده اند کار مهمی انجام نداد و به نوشته تفسیرنگاران، نتیجه اش یک عکس ۲۱ نفری با لباس پنچوس (لباس سنتی کشور پرو) بود. در حاشیه این نشست درشهر لیما پایتخت «پرو» برگزار شده بود اظهار امیداری شد که بحران مالی جاری از نیمه سال ۲۰۱۰ فروکش کند!. در این نشست که از ۲۱ نوامبر ۲۰۰۸ آغاز بکار کرده بود همچنین قرار شد که هیچکدام تسلیم فشار برای حفاظت از صنایع رو به ورشکستگی کشور خود نشوند، تصمیمی که به سود کارخانه های اتومبیلسازی آمریکا نیست که از دولت درخواست ۲۵ میلیارد دلار کمک کرده اند تا ورشکسته و یا تعطیل نشوند. چرا کارخانه های اتومبیلسازی ژاپن و آلمان دچار این وضعیت نشدند، بروند از آنها یاد بگیرند و محصول خودرا مطابق شرایط و نیاز روز و سلیقه مردم کنند. این قول و قرار «ضد پروتکشنیسم» خوانده شده است. در این نشست، چین که دارای دو تریلیون دلار ذخیره ارزی است به اصرار دولت آمریکا تسلیم نشد و وعده نداد که به صندوق بین المللی پول کمک خواهد کرد.
اصحاب نظر گفته اند که کم نتیجه بودن این نشست به این لحاظ بوده که هرگونه تعهد جورج دبلیو بوش که بیستم ژانویه ۲۰۰۹ کنار خواهد رفت بی اثر بود زیرا که رئیس جمهور منتخب آمریکا قطعا سیاست های دیگری خواهد داشت. آمریکا عامل اصلی بحران مالی جاری است و بدون تعهد و تغییر سیاست های آن نمی شود امید به رفع فوری بحران داشت.
سران چین، روسیه، ژاپن، کانادا، مکزیک و ... و نیز ایالات متحده آمریکا در این نشست دوره ای شرکت داشتند ولی در خیابانهای لیما، تنها علیه جورج دبلیو بوش رئیس جمهور آمریکا تظاهرات صورت گرفته بود. اصحاب نظر ضمن اشاره به این تظاهرات و تظاهرات مشابه و همزمان در عراق و پاکستان گفته اند که این وضعیت باید درسی باشد برای هر زمامدار و افرادی که در آرزوی زمامدارشدن هستند که از سیاست های «جورج بوشی» دوری جویند.