داروهایی که باعث ریزش مو می‌شوند

طیف گسترده‌ای از علل می‌تواند باعث ریزش مو شود و مصرف انواعی از داروها هم می‌تواند به‌عنوان یکی از علل مهم ریزش مو تلقی شود. خصوصا در خانم‌هایی که مستعد به ریزش مو ناشی از دارو …

طیف گسترده‌ای از علل می‌تواند باعث ریزش مو شود و مصرف انواعی از داروها هم می‌تواند به‌عنوان یکی از علل مهم ریزش مو تلقی شود. خصوصا در خانم‌هایی که مستعد به ریزش مو ناشی از دارو هستند، داشتن اطلاعاتی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد...
Celexa (سیتالوپرام) نوعی داروی ضد افسردگی است. بسیاری از بیماران گزارشاتی از ریزش مو ناشی از celexa عنوان کرده‌اند که هنوز به‌طور قطعی ثابت نشده است. ریزش مو ناشی از این دارو به دلیل حذف پروتئین و آمینواسید در حین مصرف داروست. بنابراین در صورت مشورت با پزشک در مورد افسردگی به این نکته توجه داشته باشید که celexa، فلوگزیتین، پاروگزتین و سرترالین از داروهایی ضد افسردگی هستند که می‌توانند ریزش مو ایجاد کنند.
آکوتان یا ایزوترتینوئین داروی دیگری است که در منابع مختلف مکررا از ریزش موی ناشی از آن صحبت شده است. این دارو در درمان آکنه شدید استفاده می‌شود و در بیشتر مواقع ریزش مو ناشی از این دارو در بیماران سنین نوجوان و اوایل دهه دوم زندگی در دو جنس مرد و زن است. ریزش مو ناشی از آکوتان یک موضوع مورد بحث است چون گزارشات مکرری از ریزش مو با درجات متفاوت از مصرف‌کنندگان آن گزارش شده است. در بعضی موارد ریزش مو چند روز پس از شروع این دارو گزارش شده است، در حالی که در دسته‌ای دیگر ریزش مو حتی تا زمان قطع دارو دیده نمی‌شود و بسیاری از آنها با قطع دارو برگشت می‌کند.
رایج‌ترین داروهایی که می‌توانند باعث ریزش مو شوند، عبارتند از: داروهای ضد انعقاد خون مثل هپارین و وارفارین، داروهای ضد صرع، داروهای ضد نقرس مثل آلوپورینول و کلشی سین، داروهای ضدفشار خون از جمله بتابلوکرودیورتیک‌ها، داروهای ضد التهاب مثل پردنیزولون، داروهای ضدافسردگی و لیتیوم، شیمی‌درمانی، داروهای تیرویید، داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری خصوصا انواعی که سطح پروژسترون بالایی دارد و سایر داروها مثل قرص‌های رژیم با دوز بالای ویتامین A و مواد مخدر مثل کوکائین.
برای پیشگیری از این نوع ریزش مو باید با استفاده از یک داروی جایگزین از بروز آن پیشگیری کرد. استفاده از یک رژیم سالم که حاوی مقادیر کافی پروتئین و آهن باشد و استراحت کافی و عدم استفاده از روش‌های تهاجمی در شکل دادن به مو روش‌های دیگر کنترل ریزش مو هستند.
بیماران باید در مورد داروهایی که جایگزین داروهای ایجادکننده ریزش مو هستند با پزشک خود مشورت کنند، اگرچه در مورد بسیاری بیماران رویش مجدد مو با قطع دارو امکان‌پذیر نیست و باید درمان ریزش مو آغاز شود ولی این مژده را باید داد که با شروع درمان دارویی نتایج معمولا خوب است.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده/ متخصص پوست و مو و رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک