روانشناسی رایحه

شما از چه رایحه‏ای خوش‏تان می‏آید؟ تا به حال، درباره این موضوع چیزی شنیده‏اید که بو و رایحه مورد علاقه افراد می‏تواند با شخصیت‏شان ارتباط داشته باشد؟ بررسی‏های مختلفی در …

شما از چه رایحه‏ای خوش‏تان می‏آید؟ تا به حال، درباره این موضوع چیزی شنیده‏اید که بو و رایحه مورد علاقه افراد می‏تواند با شخصیت‏شان ارتباط داشته باشد؟ بررسی‏های مختلفی در این باره انجام شده و با پرسش از افراد با ویژگی‏های شخصیتی مختلف درباره بو و رایحه مورد علاقه‏شان نتایج جالبی به دست آمده است...
«ماریان بندت» یکی از برجسته‌ترین متخصصان عطر و اودکلین در دنیاست که می‌تواند با بررسی شخصیت، ظاهر فیزیکی، شیوه و نوع محیط زندگی فرد و تلفیق آنها با علم شیمی رایحه مناسب اشخاص را بسازد. او معتقد است رایحه انتخابی هر فرد در پس تمام رفتارهای اجتماعی او، شخصیتی نامریی اما تاثیرگذار از او می‌سازد. به عقیده او نوع عطر انتخابی شما علاوه بر مشخص کردن خصوصیات ذاتی‌تان، بر نحوه رفتار دیگران با شما اثر شگفت‌آور دارد.
بندت در توضیح این مطلب می‌گوید: «عطری که انتخاب می‌کنید مانند انتخاب یک موزیک به هنگام پذیرایی از مهمانتان است. اگر موزیک انتخابی ملایم باشد مهمان احساس آرامش و سکون و راحتی می‌کند و اگر پرهیجان باشد به جنب‌وجوش می‌افتد.»
حال با خواندن این مطلب شما می‌توانید با یافتن نوع رایحه مورد علاقه هر شخص به بخشی از خلقیات و خصوصیات روانی او پی ببرید:
▪ رایحه‌های وانیلی، جوز هندی، فلفل سیاه، کاجی، بلوطی: کسانی که از این گروه رایحه استفاده می‌کنند افرادی خلاق، علاقه‌مند به تنهایی، سنتی، مودب، باوقار، خوش‌سلیقه، بااستعداد، علاقه‌مند به گردآوری اشیای قیمتی و طرفدار حکمت و منطق‌اند.
▪ رایحه مرکبات مانند نارنج، لیموترش، پرتقال: افرادی که جذب این گونه روایح می‌شوند افرادی با انضباط، عاشق برنامه‌ریزی و نقشه کشیدن و کمال‌گرا هستند.
▪ رایحه میوه‌هایی مانند شاتوت، توت، تمشک، هلو: کسانی که این گروه از رایحه‌ها را می‌پسندند افرادی پرشور و اشتیاق، گرم و خوش‌برخورد و علاقه‌مند به کارهای گروهی‌اند.
▪ رایحه گل‌های سفید مثل یاس و یاسمن: علاقه‌مندان به این گروه از روایح، طبیعتی شیرین دارند. وفادار و وظیفه شناسند. علاقمند به زیبایی‌اند و عضویت در گروه‌های کوچک را به حضور در گروه‌های پرتعداد و بزرگ ترجیح می‌دهند.
▪ رایحه‌گل‌هایی مانند رز، نسترن: افراد علاقه‌مند به این گروه از روایح گرایش فراوانی به زیبایی دارند. عاشق گردآوری اشیای زینتی و بسیار مهمان‌نوازند.
▪ رایحه جنگل، چوب خشک تازه قطع شده،‌ صندل و سرو: افراد دوستار این روایح افرادی مبادی آداب، منظم، سنتی و علاقه‌مند به فلسفه خونسرد و بسیار محتاطند.
▪ روایح دریایی، یادآور رودخانه، دریا، دریاچه یا باران: علاقه‌مند به سادگی به ویژه در ظاهر، راستگوی،‌ داشتن فضای باز فکری و هراس از قرار گرفتن در محیط‌های بسته از ویژگی‌های اخلاقی و روحی علاقه‌مندان به روایح دریایی است.
▪ روایحی که هوای تازه و پاک قله کوه را به یاد می‌آورند: افراد این گروه، با وجود داشتن روحیه‌ای اجتماعی و شهری در باطن خود علاقه فراوانی به فرار از محیط‌های بسته شهر و سکونت در حومه آن دارند. سبک زندگی این افراد بسیار متوازن و متعادل هستند.
▪ رایحه چرم، جیر، عسل: این نوع روایح در میان مردان طرفدار بیشتری دارد. رایحه‌هایی که منطقی بودن، حکمت‌گرایی، پژوهشگری و روحیه فرامرزی را توصیف می‌کند.

ترجمه: سمیه مقصودعلی