فنون ارتباط بین روابط‌ عمومی‌ها و مطبوعات

۱) تهیه و تنظیم بیانیه‌های مطبوعاتی و ارسال آنها به مطبوعات و یا سایر رسانه‌های جمعی: این بیانیه ها از نظر ارزشهای خبری نبایدبی‌اهمیت و کم‌ارزش باشند و به لحاظ زمانی اطلاعات …

۱) تهیه و تنظیم بیانیه‌های مطبوعاتی و ارسال آنها به مطبوعات و یا سایر رسانه‌های جمعی:
این بیانیه ها از نظر ارزشهای خبری نبایدبی‌اهمیت و کم‌ارزش باشند و به لحاظ زمانی اطلاعات غیر قابل استفاده و کهنه نبوده مضافاً براینکه بیانیه‌ها، سازمان مدار و شخصیت مدار نباشد.
۲) ترتیب دادن نشستها و مصاحبه‌های مطبوعاتی و رادیو تلویزیون:
برای برگزاری این نشستها باید سه عنصر زیر را در نظر گرفت:
- زمان مناسب برای برگزاری نشستها
- مشخص کردن مصاحبه شونده، موضوع، محل، ساعت و هدف مصاحبه
- دوسویه کردن ارتباط و ایجاد امکان گفت و گو بین مقامات و روزنامه‌نگاران.
۳) پاسخگویی به سؤالات و مراجعات خبرنگاران و ارایه اطلاعات مورد نیاز به آنها و ترتیب دادن مصاحبه‌های اختصاصی:
به جهت برقراری رابطه سالم، لازم است اطلاع‌رسانی فقط به مواردی که سازمان ضروری تشخیص می‌دهد محدود نشود و به سوالات، ابهامات و شایعه‌های موجود در سطح جامعه به طور مناسب پاسخ داده شود.
۴) تهیه جوابیه برای رسانه‌ها در قالب «توضیح»، «تکذیب»، «تصحیح»:
- توضیح؛ در شرایطی لازم است که خبری از سازمان به صورت ناقص، مبهم و نارسا درج شده باشد.
- تکذیب؛ شدیدترین نوع پاسخگویی روابط‌عمومی‌ها به رسانه‌هاست که با انتشار آن روابط عمومی می‌کوشد که کل اطلاعات منتشر شده را به طور کلی انکار کند.
- تصحیح؛ به مواردی مربوط می‌شود که اخبار منتشر شده حاوی پاره‌ای اطلاعات نادرست و درست بوده که به هم آمیخته شده و در یک خبر درج شده است که روابط عمومی به اطلاعات درست تأکید و اطلاعات نادرست را تصحیح می‌کند.
۵) تولید اخبار ابتکاری:
- تشابه: با استفاده از اصل تشابه روابط عمومی می‌تواند به تولید ابتکاری و اختیاری شبیه به آنچه در سایر سازمانها حادث شده است اقدام نماید.
- تعارض: این بخش نقطه مقابل تشابه است در واقع روابط عمومی سعی دارد از اقداماتی که سبب شکست دیگر سازمانها شده درس گرفته و در خلاف جهت آن حرکت کند.
- تعمیم: با استفاده از این اصل رویدادها و عملکردهای مشابه در سایر سازمانها را به سازمان متبوع خود تعمیم می‌دهیم. تعمیم، حالت کلی‌تری نسبت به تشابه است.