خواص خوراکی ها

نارنگی با فسفر زیاد باعث تقویت حافظه و هوش می شود. نارنگی دارای املاح و ویتامین های فراوان و غنی از فسفر است. جوشانده برگ های آن برای تصفیه خون بسیار مناسب است. این میوه برای رفع …

نارنگی با فسفر زیاد باعث تقویت حافظه و هوش می شود. نارنگی دارای املاح و ویتامین های فراوان و غنی از فسفر است. جوشانده برگ های آن برای تصفیه خون بسیار مناسب است. این میوه برای رفع بی اشتهایی و کاهش گرمای غریزی بدن مفید است.
مصرف چای بلافاصله بعد از غذا باعث دفع آهن و ویتامین B۱ می شود. چای دارای ماده ای به نام « تانن» است که به راحتی با آهن موجود در منابع گیاهی ترکیب می شود. همچنین آهن یک ماده مغذی است که جذب آن در دستگاه گوارش مشکل بوده و به مقدار اندک و به سختی جذب می شود. بنابراین مصرف چای بعد از غذا سبب می شود آهن با ماده تانن موجود در چای ترکیب شده و در نتیجه انسان در معرض خطر کمبود ویتامین B قرار می گیرد.
پیاز آرام بخش، کاهنده فشار خون، کاهش چربی خون، پایین آورنده قند خون ( دیابت )، اشتها آور، ضد اسپاسم، رفع سنگ های مجاری صفراوی، درمان اختلالات روده رفع مسمومیت، ادرار آور، کاهش اوره خون، دفع سنگهای مجاری ادراری، رفع پروستات، رفع احتباس ادرار، درمان التهاب مجاری ادراری، مسکن سرفه و سرماخوردگی، فقویت سیستم محافظ بدن ( پوست و مو )، ترمیم سوختگی، جلوگیری از ریزش مو، مسکن درد و التیام زخم، ضد قارچ درمان حسبه و تاول.
مصرف میوه هایی مثل سیب، آلبالو، گیلاس، مرکبات و همچنین، گیاهانی نظیر پیاز، گل کلم و ترب به دلیل اینکه حاوی رنگ دانه های طیف زرد تا ارغوانی هستند می توانند سدی در برابر گرفتگی عروق و بیماریهای قلبی مانند رنگ دانه های قرمز می توانند از اکسید شدن LDL کلسترول جلوگیری کنند و مانع رسوب چربی بر دیواره رگها شوند.
زیتون سنگهای صفراوی را دفع و یبوست های مزمن را درمان می کند و معالج قولنجهای ناشی از ورم کلیه است. همچنین این ماده در تسکین درد و سوزش سوختگیها، درمان آفتاب زدگی و سرماخوردگی، گزش حشرات و عقرب مفید است.
افرادی که بلافاصله بعد از صرف نهار در کارهای سخت فکری و ذهنی شرکت می کنند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به مشکلاتی مانند بی خوابی، احساس خستگی و ضعف، اختلال حافظه و سکته مغزی قرار دارند. خوابیدن به مدت کوتاه پس از صرف نهار می توانند از بروز بسیاری از این مشکلات پیشگیری کند.
مصرف یک عدد سیب در روز به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی در این میوه برای مقابله با آسیب سلول، حقیقتاً در حفظ سلامت بدن و بی نیازی از مراجعه به پزشک مؤثر است.
پوست سیب از مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها برخوردار است که آب سیب فاقد آن است. به طور کلی سیب های قرمز بیش از سیب های سبز و زرد آنتی اکسیدان دارند. از سایر خوراکی ها که حاوی مقادیر زیادی از این مواد هستند می توان به پیاز،پرتقال و گریپ فروت اشاره کرد.
چون سیب در رفع یبوست، خارج کردن حرارت بدن، تقویت کبد و در درمان تنگی نفس و درمان زخم ها، مفید است و بهترین دارو برای سوء هاضمه است. سیب رنده شده را می توان برای برطرف کردن اسهال کودکان استفاده کرد، نوشیدن آب سیب داروی مؤثری برای سرما خوردگی، گرفتگی صدا و سرفه است. از آب سیب تازه می توان برای از بین بردن چین و چروک پوست استفاده کرد. سیب ترش حالت استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می برد و برای آنها که مزاج گرم دارند مفید است. سیب ترش پخته درمان کننده اسهال خونی است.
کاهو دارای ویتامین A ، B ، C است که این ویتامین ها موجب خون سازی می شوند. همچنین این نوع سبزی سرشار از املاح آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی، سدیم و مس است. کاهو به علت داشتن املاح فراوان به ویژه منگنز و روی از سفید شدن و ریزش مو جلوگیری می کند و اشتها را تحریک می کند.
چنانچه کاهو پیش از غذا با کمی سرکه و ادویه مناسب خورده شود غدد دستگاه گوارش را تحریک می کند و باعث ترشح اسید معده می شود و در نتیجه به هضم غذا کمک می کند. کاهو مسکن اعصاب است، حتی تشویش و دلهره را از بین می برد و بهترین دارو برای بیماری عصبی است. کاهو فشار خون را تنظیم کرده و در درمان یبوست نیز بسیار مؤثر است.
رژیم غذایی مناسب خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را تا هفتاد درصد کاهش می دهد. نتایج یک پژوهش جدید نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از موادی مثل گل کلم، هویج و ماهی خطر ابتلا به سرطان ها را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد رژیم غذایی مناسب علاوه بر آنکه تا هفتاد درصد از بروز سرطان سینه و پروستات پیشگیری می کند به میزان بیست تا پنجاه درصد در پیشگیری از سرطان های دیگر نیز مؤثر است.
سیب زمینی بعد از برداشت به مدت پنج تا هفت ماه به ندرت جوانه می زند، اما بعد از این مدت در حرارت بالاتر از پنج درجه غالباً سیب زمینی جوانه می زند و خراب می شود.سیب زمینی در حرارت پایین مثلاً کمتر از پنج درجه مقدار قندش زیادتر و مقدار نشاسته اش کمتر می شود، بر عکس در حرارت بالاتر قند سیب زمینی کمتر و نشاسته آن بیشتر میشود، بنابراین نحوه نگهداری سیب زمینی در طعم آن مؤثر است.
برای نگهداشتن سیب زمینی در خانه ها بهتر است آن را در جعبه های چوبی ریخته در جای خنک نگهداری کنید. بهترین طریقه پوست کندن سیب زمینی انداختن آن در آب جوش و سپس گرفتن پوست آن است، در این صورت قشری که در زیر پوست قرار گرفته و ارزش غذایی آن از سایر سیب زمینی بیشتر است از دست نمی رود.جهت پخت سیب زمینی بهتر است ابتدا آب را جوش آورده سپس سیب زمینی را داخل آب در حال جوشیدن بریزید و در ظرف را ببندید تا پخته شود.
وقتی سیب زمینی در مقابل نور قرار می گیرد به تدریج زیر پوست آن سیز رنگ می شود یعنی مقداری کلروفیل در آن تولید می شود، همزمان با این حالت در سیب زمینی ماده ای سمی به نام سولانین ایجاد می شود.همچنین وقتی سیب زمینی جوانه می زند سم ذکر شده در آن ایجاد می شود. در صورت امکان از مصرف این گونه سیب زمینی ها خودداری گردد. در غیر این صورت موقع پوست کندن باید پوست را با ضخامت بیشتر جدا کرد، چون سم در قسمت خارجی سیب زمینی بیشتر متراکم است. در بعضی کشورها که مصرف سیب زمینی بالا است، مسمومیت از سولانین بیشتر اتفاق می افتد