۱۳ نوامبر  ۱۹۲۴ ـ کریتیکال تئوری

۱۳ نوامبر سال ۱۹۲۴ میلادی در فرانکفورت آلمان گروهی از جامعه شناسان، اقتصاددانها، و استادان فلسفه ــ روانشناسی و علوم سیاسی که انجمنی تاسیس کرده بودند ؛ روش تحلیل تازه ای …

۱۳ نوامبر سال ۱۹۲۴ میلادی در فرانکفورت آلمان گروهی از جامعه شناسان، اقتصاددانها، و استادان فلسفه ــ روانشناسی و علوم سیاسی که انجمنی تاسیس کرده بودند ؛ روش تحلیل تازه ای را اعلام داشتند که به «کریتیکال تئوری» معروف شده است.
تحلیلهای این انجمن این نتیجه را به دست داده بودکه اگر از بورژوا کاپیتالیستها که مدعی نظم اجتماعی نوینی هستند حمایت شود و تقویت شوند و یا امکان تقویت شدن به دست آورند دیکتاتوری سرمایه به وجود خواهد آمد و حقوق فرد عملا توسط کارتلها و شرکتهای بزرگ محو خواهد شد.
یک نتیجه دیگر تحلیلهای این انجمن این بود که اگر رسانه ها ی گروهی به روشی که دارند و زاییده وضعیت روز بوده ادامه دهند به کاپیتالیسم، سلطه و زورگویی کمک خواهد شد ؛ باید هدف آموزشی و فرهنگی رسانه ها بر منافع اقتصادی ــ سیاسی آنها بچربد. باید هدف از تاسیس بنگاههای رسانه ای، در درجه اول خدمت به مردم و پاسداری از حقوق آنان باشد تا تجارت و کسب مال برای خود.
این انجمن برپایه «کریتیکال تئوری» ثابت کرده است که انحصار باعث تبعیض می شود و تبعیض جامعه را آماده انفجار از درون می سازد که با هر جرقه خواهد ترکید. دیگر از نتیجه گیری های این انجمن که پس از به قدرت رسیدن هیتلر‌، مرکز خود را به سویس منتقل و روش کار آن اینک جهانی شده است این بود که بدون رواج بحث آزاد و عمومی، دمکراسی در یک جامعه ریشه نخواهد گرفت و حقوق آدمهای کوچک (عوام الناس) محفوظ نخواهد ماند.
گذشت زمان نشان دادکه تقریبا همه این نتیجه گیری ها و پیش بینی ها درست بوده است.مخالفان جهانی شدن اقتصاد به همین نتیجه گیری ها استناد و همین روش تحلیل را دنبال می کنند.