روزنامه فرهیختگان، گامی دیگر جهت مهندسی فرهنگی

از جمله مقوله های مهم در کشور ما، بحث زمینه های فرهنگی و بستر سازی برای توسعه و اعتلای آن در تمام زیر ساخت های جامعه است. کشور ما بعنوان یک تمدن کهن و با سابقه از پیشینه فرهنگی …

از جمله مقوله های مهم در کشور ما، بحث زمینه های فرهنگی و بستر سازی برای توسعه و اعتلای آن در تمام زیر ساخت های جامعه است.
کشور ما بعنوان یک تمدن کهن و با سابقه از پیشینه فرهنگی غنی برخوردار است و این امر باعث شده که نگاه فرهنگی در حوزه های مختلف رسوخ کند و زمینه ساز بسترهای مناسب فرهنگی باشد.
وجود چهره های علمی و فرهنگی بعنوان گنجینه های ارزشمند کشور اسلامی ما، نشان از غنای این دیار کهن در پهنای جغرافیایی جهان است که فرهنگ ما در دورترین نقاط جهان به خوبی الگو و نماد فرهنگ و سنت های دینی است. بنابراین ضرورت گسترش بحث مقوله فرهنگی از تمام زوایا و لحاظ کردن آن در تمام سطوح فکری جامعه می تواند برای شکوفایی بیشتر استعدادها موثر باشد و در اصل توجه به مهندسی فرهنگی یعنی ارائه فکر، اندیشه و بکارگیری ابزارهای لازم در جامعه است تا بتوان ظرفیت های موجود را پس از شناسایی با هدایت و جهت دهی درست، به نحو مطلوب ساماندهی کرد تا بیش از هر زمان بتوانیم اندوخته های خود را به عنوان الگوهایی جدید متناسب با شرایط و مقتضیات زمان و جامعه ارائه دهیم و در اصل این دغدغه فرهنگی را در جامعه که مورد نظر مقام معظم رهبری است با اجرای برنامه های مدون و اساسی و کارشناسی شده سر و سامان دهیم.
در باب فرهنگی رسانه ها و از جمله مطبوعات نقش اساسی را در تنویر افکار عمومی جامعه و ارائه الگوهای صحیح فرهنگی بر عهده دارند و در اصل فضایی مناسب برای حضور اکثریتی مردم را در سطوح مختلف جامعه به وجود آورده تا مخاطبان با مفاهیم و علوم روز به صورت مستمر آشنا و آگاه شوند.
یکی از مراکز آموزش عالی بعنوان یک نهاد علمی که تا به حال توانسته بسیاری از مطالبات جوانان را پاسخگو باشد، دانشگاه آزاد اسلامی است که خوشبختانه با گسترش فرآیند علم آموزی، توانست سیل مشتاقان را در مسیر آموزش عالی، به نحو شایسته و فراتر از آنچه که تصور می شد، پاسخگو باشد و جایگاه علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن در حال حاضر بر هیچ کس پوشیده نیست و کمتر شخص یا افرادی را سراغ داریم که از این امکان علمی در کشور بهره مند نشده و یا مرتبط با آن نباشند.
در این میان نقش اطلاع رسانی سریع، صحیح و شفاف توسط ابزارهای موجود در این دانشگاه از موقعیت بالایی برخوردار است که گواه این گفته، راه اندازی مجموعه رسانه ای در دانشگاه است که شامل نشریات و روزنامه های کثیر الانتشار و خبرگزاری های دانشگاه است که بسیاری از مخاطبان را پاسخگو بوده و هر روز با سیل جدید متقاضیان و مخاطبان مواجه می شوند.
در این میان رسانه های مکتوب از جمله روزنامه یا همان کاغذ خبر بعنوان یک فرصت و امکان جدید توانسته در بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادات در کنار امر اطلاع رسانی نقش ارزنده خود را در بین مخاطبان بعنوان یک روزنامه باز کند و در حال حاضر ظهور روزنامه فرهیختگان، فضایی علمی، فرهنگی و اجتماعی و ... را در بین قشر فرهیخته علمی کشور، دانشجویان، نخبگان و سایر افراد به وجود خواهد آورد تا مشتاقان هر روز در این حوزه علاوه بر اطلاع از آخرین وضعیت اخبار علمی کشور، مجالی برای بیان نظرات و دیدگاه های خود بیابند.
بدون شک افزایش کمی نشریات و به موازات آن رشد کیفی آن ها می تواند یک رقابت سالم و سازنده را در مقوله آموزش عالی به وجود آورد که تا به حال در تاریخ کشور شاید بی نظیر باشد و بتوان از فرصت مناسب ضمن بهره گیری از داده های مورد نظر، زمینه جذب افراد مستعد و نخبه را به وجود آورده تا از این طریق گام های موثری در اعتلای فرهنگی جامعه برداشته شود.
گسترش و توسعه فرهنگ مطالعه و بخصوص روزنامه خوانی از جمله زیرساخت های فرهنگی است که با ساز و کار مهندسی فرهنگی همسو بوده و می تواند بسترهای مناسبی را در جامعه در این زمینه به وجود آورد و در اصل بعنوان یک محور فرهنگی بسیاری از برنامه های موجود را در خود لحاظ کرده و با ساماندهی گسترده اعتلای فرهنگی را شاهد باشیم.
بنابراین اقدامات ارزنده و اساسی در حوزه آموزش عالی توسط دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان محورهایی اساسی در مقوله مهندسی فرهنگی است که زمینه ساز اعتلای فرهنگ های مختلف در کشور شده و نقش رسانه ها بخصوص مطبوعات در این میان توسط نهادهای علمی مردمی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی پر رنگ تر از سایر حوزه های فرهنگی است و روزنامه فرهیختگان با تکیه بر اندوخته های فراوان در بخش های مختلف یک افق روشن تر از گذشته برای آموزش عالی کشور، مخاطبان و در نهایت مهندسی فرهنگی جامعه است.

علیرضا چرخابی مسوول دفتر باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "خبرگزاری ایسکانیوز"