سیستم‌عامل Windows ۷ از منظر بازی!

قیمت تخیلی نسخه‌های جدید سیستم‌عامل Windows ۷ دل هر دردمندی را به درد آورده است. نسخه Home Premium حدود ۲۰۰ دلار قیمت دارد و تصورم نمی‌کنم توسط ایرانی‌جماعت مورد قبول و استفاده قرار داشته باشد. …

قیمت تخیلی نسخه‌های جدید سیستم‌عامل Windows ۷ دل هر دردمندی را به درد آورده است. نسخه Home Premium حدود ۲۰۰ دلار قیمت دارد و تصورم نمی‌کنم توسط ایرانی‌جماعت مورد قبول و استفاده قرار داشته باشد. نسخه Professional حدود ۳۰۰ دلار و نسخه Ultimate که همه چیز دارد حدود ۳۲۰ دلار قیمت‌گذاری شده است. شک ندارم که اهالی فلات ایران به کمتر از Professional و Ultimate رضایت نمی‌دهند و سیستم‌عامل موردنظر خود را با صرف سه چهار هزار تومان به این نسخه‌ها ارتقا خواهند داد. اما یک پرسش جدی برای بازی‌دوستان مطرح خواهد شد که آیا نسخه‌های جدید Windows ۷ با انواع و اقسام بازی‌های رایج سازگاری خواهد داشت؟
● XP Compatibility
نسخه‌های Professional و Ultimate یک ویژگی دارند که دیگر نسخه‌ها فاقد آن هستند. این نسخه‌ها را می‌توان در وضعیتی قرار داد که XP Mode خوانده می‌شوند و شرایط سیستم‌عامل Windows XP را شبیه‌سازی می‌کنند. از این‌رو اگر مشکلی در محیط Windows ۷ داشتید بدانید که راه‌حلی اساسی برای آن ارایه شده است. شرکت Microsoft به خوبی می‌دانست که بیش از نیمی از کاربران سیستم‌عامل‌های این شرکت همچنان از XP استفاده می‌کنند و علاقه‌ای به ویستا نشان نمی‌دهند، بنابراین با پشتیبانی از سیستم‌عامل XP و ارایه تسهیلات مختلف در سیستم‌عامل Windows ۷ خواسته است که این دسته از کاربران را که بیش از صدها میلیون ارزیابی شده‌اند را به این‌سو ترغیب کند!
از نسخه‌های Professional و Ultimate استفاده کنید و نگران مشکلات نباشید!
● و اما بازی‌ها
بسیاری از بازی‌هایی که در XP اجرا می‌شوند به‌ سهولت در Windows ۷ نیز قابل اجرا هستند. البته قاطبه بازی‌های معروف مانند Doom۳، Call of Duty ۴، BioShock، Crysis، Dawn of War ۲، Fallout ۳، Hitman، S.T.A.K.E.R، Tom Clancy’s HAWK، Unreal Tournament ۳، Half-Life ۲ و Counter-Striker ۱.۶ بدون هیچ‌گونه مشکلی اجرا می‌شوند. اما مواردی هستند مانند Jedi Knight ۲، Quake War، Thief: The Dark Project، Call of Duty ۲، Fallout ۲ و Gothic ۳ که قابل اجرا نیستند و اشکال OpenGL می‌گیرند یا دسترسی به فایل‌های آن‌ها روی هارددیسک میسر نیست.
● چه باید کرد؟
نگرانی ویژه‌ای از این بابت وجود ندارد، زیرا بیشتر سازندگان بازی، ‌نسخه‌های به‌روز شده خود را در کمتر از دو سه ماه یعنی حوالی بهمن‌ماه روانه بازار خواهند کرد. در بدترین حالت این نسخه‌ها تا عید نوروز معرفی خواهند شد. از این‌رو می‌توان تا زمانی‌که این نسخه‌های جدید روانه بازار شوند، از وضعیت XP Mode نسخه‌های Professional و Ultimate استفاده کنید!
● درباره کیفیت!
اساس (Kernel) سیستم‌عامل Windows ۷ همانند Vista است و کیفیت بازی‌ها تفاوت چندانی نخواهد داشت. البته گفته می‌شود که مشکلات Windows ۷ پس از عرضه Service Pack ۱ برطرف شده است و شاهد سیستمی متفاوت خواهیم بود، همان‌گونه که سیستم‌عامل XP پس از عرضه Service pack ۲ به موجودی دیگر تبدیل شد و تمامی معادلات بازار را به هم ریخت. در هر حال تست‌های مختلف نشان می‌دهد که Windows ۷ پیش از عرضه SP ۱ نیز تا حدودی قابل اعتماد است، اما کارایی متفاوتی در قیاس با Vista ندارد. بسیاری نشریه‌ها ذی‌نفع ماجرا نیستند، اما نمی‌دانم از چه بابت این‌ همه غلو می‌کنند!
● نکته پایانی!
بسیاری از بازی‌هایی که در بالا نام برده شد با وضعیت ۶۴ بیتی سازگار نیستند و درست و حسابی نصب نمی‌شوند. توصیه شده است که از گونه ۳۲ بیتی نسخه‌های Professional و Ultimate استفاده و خود را از دردسر رها کنید. این نکته را نیز یادآور شوم که Windows ۷ در وضعیت XP Mode تمامی فضای سیستم‌عامل XP با SP ۳ را شبیه‌سازی می‌کند.
آخر اینکه از نرم‌افزارهای درست و درمون امنیتی مانند ESET Nod۳۲، AVG Antivirus، Kaspersky و BitDefender استفاده کنید، زیرا انتشار بیش از بیست هزار گونه ویروس و کرم اینترنتی و بدافزار برای Windows ۷ پیش بینی شده است!
قبول دارم که استفاده از نسخه‌های دو سه هزار تومانی Windows ۷ در قیاس با نسخه اصلی ۳۰۰ دلاری قابل توجیه است، اما اگر می‌توانید از نرم‌افزارهای امنیتی اصلی استفاده کنید که بیست، سی هزار تومان بیشتر خرج ندارد. حال خود دانید!