۹ نوامبر ۲۰۰۵ ـ ۴۴ میلیارد بودجه سازمان های جاسوسی آمریکا

«که ون وایتلا Kevin Whitelaw» خبرنگار نشریه خبرهای آمریکا و گزارش های جهان در شماره هفته اول نوامبر ۲۰۰۵ این نشریه فاش ساخت که کل بودجه سازمانهای اطلاعاتی آمریکا در آن سال مالی، ۴۴ میلیارد …

«که ون وایتلا Kevin Whitelaw» خبرنگار نشریه خبرهای آمریکا و گزارش های جهان در شماره هفته اول نوامبر ۲۰۰۵ این نشریه فاش ساخت که کل بودجه سازمانهای اطلاعاتی آمریکا در آن سال مالی، ۴۴ میلیارد دلار بود. تاکنون عادت بر این بود که رقم دقیق این بودجه فاش نشود. قبلا تصور می رفت که هزینه این سازمانها در هر سال، میان ۲۸ تا ۴۰ میلیارد دلار باشد. سازمانهای ۱۵ گانه اطلاعاتی آمریکا که «سیا» وسیعترین آنها است همان زمان در یک مدیریت واحد به ریاست «جان دیمتری نگروپانته J.D. Negroponte» متمرکز شده بودند. به نوشته وایت لا، بانو «ماری مارگارت گرام» معاون نگروپانته در نشستی گفته بود که ۴۴ میلیارد دلار هزینه سالانه سازمانهای جاسوسی آمریکا است و این گزارش به نقل از نشریه «خبرهای آمریکا و گزارش های جهان» هشتم نوامبر ۲۰۰۵ در سایر رسانه های آمریکا منعکس شده بود.
نگروپانته پیش از انتخاب به مدیریت سازمانهای اطلاعاتی آمریکا، ۳۷ سال تجربه در امور دیپلماتیک داشت. وی متولد لندن و پدر او یک یونانی است. آخرین سمت دیپلماتیک نگروپانته سفیر آمریکا در عراق و پیش از آن نماینده آمریکا در سازمان ملل بود. نگروپانته که بر زبانهای انگلیسی، یونانی، اسپانیانی، فرانسه و حتی ویتنامی مسلط است در جریان قضیه «ایران ـ کنتراها» سفیر آمریکا در هندوراس بود و از دست اندرکاران این قضیه بشمار آورده شده بود.