۵ نوامبر  ۱۸۵۵ ـ زادروز سوسیالیست آمریکایی که نمی خواست تنبلخانه به وجود آید

«یوجین دبزEugene V. Debs » سوسیالیست معرف آمریکا ک پنج بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده بود پنجم نوامبر سال ۱۸۵۵ چشم به جهان گشود و بیستم اکتبر ۱۹۲۶ در ۷۱ سالگی درگذشت. وی از سال …

«یوجین دبزEugene V. Debs » سوسیالیست معرف آمریکا ک پنج بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده بود پنجم نوامبر سال ۱۸۵۵ چشم به جهان گشود و بیستم اکتبر ۱۹۲۶ در ۷۱ سالگی درگذشت. وی از سال ۱۹۰۰ تا روز درگذشت پنج بار خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرده بود. در سال ۱۹۲۰ با این که هنگام رای گیری در زندان بود موفق شد ۹۲۰ هزار رای بیاورد که با توجه به جمعیت آن زمان آمریکا، رقم قابل ملاحظه ای بود.
یوجین که آرزو داشت روزگاری آمریکا سوسیالیست شود در مبارزات انتخاباتی سال ۱۹۱۲ راه افراط در پیش گرفته بود و با یک قطار سرخ رنگ به شهرها می رفت و شعار می داد: هر کاپیتالیست دشمن مردم است.
«دبز» از همان آغاز با روشی که برای سوسیالیستی کردن روسیه به کار گرفته شده بود، یعنی «جهش» مخالف بود و می گفت که دولت باید مزارع و کارخانه های بزرگ را به اجاره کارکنان آنها بدهد. برای مصارف داخلی، خود با بهای عادله خریدار محصول باشد، ولی برای صادرات دست تولید کنندگان را آزاد بگذارد تا کشور به صورت تنبلخانه و جایگاه مردم بی انگیزه و مردمی که تنها به دست دولت چشم دوخته اند در نیاید. کار دولت تامین آموزش و پرورش و درمان رایگان و بازنشستگی عمومی و ایجاد برابری نسبی میان مردم و قطع فقر است.