مهدی آذر سینا

در اوایل دورهٔ دبیرستان نوازندگی ویولن را شروع کرد .بعد از دبیرستان به تهران آمد و در کلاس های آزاد هنرستان موسیقی ملی شاگرد کلاس " رحمت اله بدیعی" شد.از دانشکدهٔ هنرهای زیبای …

در اوایل دورهٔ دبیرستان نوازندگی ویولن را شروع کرد .بعد از دبیرستان به تهران آمد و در کلاس های آزاد هنرستان موسیقی ملی شاگرد کلاس " رحمت اله بدیعی" شد.از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشتهٔ موسیقی فارغ التحصیل شد. موسیقی ردیف دستگاهی را در محضر " داریوش صفوت "و" نورعلی برومند" فراگرفت. نوازندگی کمانچه را نزد بهاری در دانشگاه آغاز کرد .از چهار رشتهٔ تخصصی موسیقی ،رشتهٔ" آموزش موسیقی "را برگزید و متد ارف را به طور عملی نزد دکتر سعید خدیری آموخت .
● سوابق و آثار:
ـ مربی کلاسهای موسیقی کانون پرورش کودکان و نوجوانان در دورهٔ دانشجوئی و تعلیم موسیقی با متد ارف .
ـ موسس و مدیر کارگاه موسیقی کودکان ونوجوانان تبریز از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۹ و مربیگری کلاسهای ارف کارگاه و کلاس کمانچه .
ـ مدرس نوازندگی کمانچه و ویولن در مرکز حفظ و اشاعهٔ موسیقی تبریز در همان سالها
ـ مدر س نوازندگی کمانچه و ویولن در مرکز حفظ و اشاعهٔ موسیقی تهران از سال ۵۹ تا ۶۸
ـ آهنگسازی و نوازندگی کمانچه در ارکستر موسیقی ملی تبریز در کنار غلامحسین بیگجه خانی ومحمود فرنام و احد بهجت ( نوازنده سنتور و سر پرست گروه) ـ اجراهای متعدد با این دو استاد ( بیگجه خانی و فرنام) از جمله اجرای یک سه نوازی در جشن هنر شیراز .
ـ آهنگسازی در فرم های ایرانی و اجرا با گروه های مختلف وبا آواز خوانی نورالدین رضوی سروستانی ,
کریم صالح عظیمی و شهرام ناظری
ـ آهنگسازی و اجرا در آلبوم کاست و CD منتشر شده : چلیپا ( تکنوازی کمانچه ) – سخن تازه
(با خوانندگی شهرام ناظزی ) آلبوم شور آفرین (کمانچه نوازی ) «سیاوشانه» با آواز علیرضا شاه محمدی( انتشارات سروش) «سیاه مشق» با آواز علیرضا شاه محمدی( موسسه مشکات و چهارگاه) –البوم« ردیف موسیقی ایران روایت برومند »( انتشارات سروش)
(کمانچه نوازی)
ـ انتشار دو اثر با نام " صفیر سیمرغ" به صورت cdکه شامل بخش هائیست از دونوازی و تکنوازی در کنسرت شفق( موسسهٔ چهارگاه) .
ـ انتشارکار گروهی «همایون» با نام «خنیاگر» با آواز خوانی خودم و خانم سپیدهٔ رئیس سادات .( حوزهٔ هنری)
ـ سرپرستی کنسرت های متعدد در ایران و در کشور های اروپائی به اتفاق آقایان شهرام ناظری , مسعود شناسا ومحمد اخوان .و تشکیل گروه موسیقی آینه ( ـ مسعود شناسا ، نوید افقه، عماد حنیفه، مهدی علومی ،علیرضا شاه محمدی، امیر حاج ابراهیمی، بهزاد میرلو ،و محسن حسینی)
● تالیفات :
کتاب « شیوهٔ کمانچه نوازی » برای چهار دوره در یک مجلد( انتشارات سروش) ---کتاب آثاری از استاد بهاری به همراه آلبوم کمانچه نوازی خود استاد( انتشارات سروش) ---تالیف کتاب ردیف موسیقی ایران روایت برومند( انتشارات سروش) و مقاله های متعدد در موسیقی.
مدرس ردیف نوازی در رشتهٔ موسیقی دانشگاه آزاد تهران ---بر گزاری مستر کلاس در دانشگاه هنر تهران
● سمت ها و مسئولیت های جنبی :
عضو هیئت مدیرهٔ نوازندگان خانهٔ موسیقی از بدو تاسیس خانهٔموسیقیدر سه دورهٔ اول–عضو شورای فرهنگستان هنر در تدوین واژه های موسیقی ایرانی–عضو شورای پژوهشکدهٔ هنر در حوزهٔ هنری
سخنرانی و داوری در آزمون ها وجشنواره های موسیقی مختلف در تهران و شهرستانها .
● کارهای در دست انتشار :
کتابی در زمینهٔ شعر و موسیقی و کتابی در دو جلد با نام " از متد ارف تا چهارگاه" (کتابی که با استفاده از متد ارف اموزش موسیقی برای کودکان ایرانی را به عهده می گیرد و آنها را با موسیقی اصیل ایران آشنا می کند.