زندگی عاشقانه و خلاق در چنگ تو

هر کاری که می‌کنید می‌تواند خلاقانه باشد و این در صورتی است که بدانی خلاقیت یعنی چه؛ خلاقیت یعنی لذت ‌بردن از هر کاری و انجام هر کاری با عشقی ژرف. اگر عشق بورزید و به انجام وظایف …

هر کاری که می‌کنید می‌تواند خلاقانه باشد و این در صورتی است که بدانی خلاقیت یعنی چه؛ خلاقیت یعنی لذت ‌بردن از هر کاری و انجام هر کاری با عشقی ژرف. اگر عشق بورزید و به انجام وظایف بپردازید کاری خلاق ‌است. اگر بی‌عشق عمل کنی، آن وقت مسلما این کاری شاق است‌؛ وظیفه‌‌ای است که باید هر طور شده به آن عمل ‌کرد. ‌تا به حال شنیده‌اید باغبانی که زنـدگی می‌آفرینـد و به زندگی زیبــــــایی می‌بخشد، جایزه‌ نوبلی دریافت کرده باشد؟ آن ‌کشاورزی که زمین را شخم می‌زند و غذای همه را تأمین می‌کند، آیا تا به حال کسی به او پاداشی داده است؟
‌او طوری زندگی می‌کند و طوری می‌میرد که گویی بر روی این کره‌خاکی هرگز چنین کسی وجود نداشته ‌است.‌‌ هر روح خلاقی را - سوای آنچه می‌آفریند - باید مورد احترام و تمجید قرار داد تا خلاقیت، محترم شمرده شود. ‌چه باغبان باشی، چه کشاورز و چه ماهیگیر باشی، چه نجار، هیچ فرقی ‌نمی‌کند. آنچه اهمیت دارد آن است که آیا واقعا روحت در گروی آن چیزی است که می‌آفرینی؟ اگر چنین باشد ‌حاصل کار خلاقانه‌ات کیفیتی از الوهیت را در خود دارد. فراموش نکن که خلاقیت به هیچ کار خاصی ربط ندارد. ‌هر عملی که از تو سر می‌زند، می‌تواند خلاقانه باشد.‌زندگی از چیزهای کوچک تشکیل شده است که اگر به آنها عشق بورزی، به چیزهای بزرگی تبدیل ‌می‌شوند. اگر خالی از عشق عمل کنی، آن وقت نفس تو مدام تلنگر ‌می‌زند که این از شأن تو به دور است. ‌هر وقت نفس آمد و تو را به انجام کارهای بزرگ تشویق کرد، فورا به خودت بیا و ‌نفس را رها کن، بعد کم کم در می‌یابی که چیزهای معمولی و پیش پا افتاده مقدس‌ هستند. همه چیز مقدس و متبرک است و تا وقتی برایت مقدس نشده، زندگی تو نمی‌تواند الهی باشد.
انسان مقدس، انسانی معمولی است ‌که به زندگی معمولی عشق می‌ورزد و هر کاری می‌کند تا ‌آن را به طرز عالی انجام دهد. عظمت، به کار انجام ‌شده نیست؛‌‌بزرگی، آگاهی است که شما حین انجام آن کار به ارمغان می‌آورید. وقتی می‌گوییم خلاق باشید، منظور ‌این نیست که همگی بروید و نقاشان و شاعران بزرگی شوید، منظور این است که اجازه دهید زندگی‌‌تان یک ‌تابلوی نقاشی یا یک غزل باشد. هرگز اجازه ندهید این میل در شما قوت بگیرد که آدم بزرگ و مشهوری شوید، ‌آدمی بزرگ‌تر از اندازه‌طبیعی، هرگز، انـــدازه‌ طبیعی خودش عالی است.
خلاقیت در زندگی یعنی زندگی کردن چنان هوشیار، چنان مملو از آگاهی و چنان سرشار از نــــــور که همه ‌چیز نورانی و درخشان شود.‌این امری ممکن است و برای شما نیز می‌تواند امکان‌پذیر باشد. در آرزوی نفس نباشید، فقط زندگی را دوست بدارید و ‌به آن اعتماد کنید. زندگی، همه‌‌چیزهایی را که به آن نیاز دارید به شما خواهد بخشید. زندگی برای شما به ‌نعمت و دعای خیـــر، تبدیل خواهد شد اگر قدر و ارزش لحظات خود را بدانید و در حال، زندگی کنید. مدام ‌حسرت گذشته‌ها را نخورید. برداشته‌هایتان واقف باشید و در حسرت نداشته‌ها زندگی را تلخ نکنید و اگر در ‌نهایت تلاش برای بهتر شدن، همه چیز را به خدای مهربان بسپارید می‌توانید نهایت لذت را ببرید، چرا که به قدرتی ‌عظیم تکیه کرده‌اید که همه چیز در توان و قدرت اوست.‌