چرا کمر درد می شویم؟

وضعیت سلامت ستون مهره ها به دلیل نیاز به حرکت و فعالیت جسمی کمر اهمیت خاص دارد. به گزارش «Readers digest» دکتر تود سینت نویسنده کتابی به عنوان «واقعیت های کمردرد»، کاهش وزن، بهبود بخشیدن به …

وضعیت سلامت ستون مهره ها به دلیل نیاز به حرکت و فعالیت جسمی کمر اهمیت خاص دارد. به گزارش «Readers digest» دکتر تود سینت نویسنده کتابی به عنوان «واقعیت های کمردرد»، کاهش وزن، بهبود بخشیدن به عادت غذایی، انجام ورزش به طور منظم و کاهش استرس را برای کاهش کمردرد حاد و بهبود بخشیدن به وضعیت ستون مهره ها توصیه می کند.
کمردرد یک عارضه شایع است که درصد زیادی از مردم از آن رنج می برند. اگر شما یکی از آن افراد هستید اطلاعاتی که در پی می آید، در رفع کمردرد و عادت های مضر به شما کمک خواهد کرد.
شاید کاهش وزن، ایجاد تغییر در رژیم غذایی و عادت های ورزشی و کاهش استرس درمان های مناسبی برای کمردردهای حاد به نظر نیاید اما کارشناسان معتقدند که کمردرد علت های متعددی دارد و توجه نکردن به همه علت ها یعنی کنترل نکردن و در نهایت درمان نشدن کمردرد.
● علل کمردرد
۳ علت عمده وجود دارد که عبارتند از: علل ساختاری، تغذیه ای و عاطفی. به گفته دکتر سینت، این مجموعه علل به طور دائمی در حالت تغییراند.
اگر یکی از آن ها کم شود دیگری نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. بنابراین برای درمان کمردرد لازم است به همه این ۳ علت توجه شود.
کارمندان که پشت میز می نشینند و از خود مراقبت نمی کنند، به ندرت ورزش می کنند و اغلب روزهای هفته با استرس مواجهند به مرور زمان با افزایش وزن با کمردرد در طول روز و شب روبه رو خواهند شد برای این فرد ماساژ مرتب، مصرف مسکن و ورزش های ملایم می تواند تنها یک درمان موقتی باشد. افرادی که از اضافه وزن رنج می برند به علت فشاری که به ستون فقرات آن ها وارد می شود و با مشکلات ساختاری ستون مهره ها مواجهند، با درد بیشتری روبه رو می شوند.
این افراد حتی در صورت ایجاد تغییر در رژیم غذایی، افزایش زمان ورزش و حتی کاهش وزن باز هم با این درد مواجه خواهند شد. طبق توصیه دکتر سینت، این گونه افراد باید به استرس خود توجه کنند. استرس حاد باعث ترشح میزان بالاتر کورتیزول- نوعی هورمون- می شود که عامل التهاب است، و می تواند کمردرد را وخیم تر کند. علاوه بر آن، استرس باعث می شود فرد از مواد غذایی شیرین و پرکالری استفاده کند، فشار و استرس مانع رعایت رژیم سالم و در نتیجه خطر افزایش وزن بالا می شود. در افراد سیگاری وضعیت مشابهی وجود دارد. استعمال دخانیات با خشک کردن دیسک های ستون فقرات باعث درد شدید کمر خواهد شد و مشکل ساختاری در کمر به وجود می آورد.
اگر افراد سیگاری که کافئین مصرف می کنند و ورزش کمتری انجام می دهند عادت های بد خود را کنار بگذارند نه تنها با کمردرد کمتری روبه رو خواهند شد بلکه سلامت کلی خود را بهبود می بخشند.
باید علت ریشه ای درد، درمان شود تا علائم آن. بنابراین اگر کمردرد علت عاطفی دارد، باید مشکل عاطفی فرد برطرف شود تا بدون مصرف دارو کمردرد تسکین پیدا کند.
بنابراین حتی اگر ورزش بهترین درمان برای کمردرد به نظر نیاید، برای درمان استرس و فشار عصبی موثر است نتیجه این عملکرد، چرخه به هم مرتبطی است که با کاهش استرس، کمردرد کاهش می یابد، خلق و خوی فرد بهبود پیدا می کند و کمتر هوس مواد غذایی شیرین و یا کافئین دار خواهد کرد.
● راهکارهای کاهش کمردرد
۱) میزان استرس را تحت کنترل داشته باشید؛ این کار یعنی ایجاد یک نظم موثر بین کار، خانواده و خواسته های شخصی خود. مدیریت فشار و استرس از مواردی است که اغلب به آن اهمیت داده نمی شود. پیدا کردن راه درست برای مقابله با استرس (که در هر فردی متفاوت است) می تواند بهترین و سالم ترین راهکار باشد. علاوه بر این، اگر از خود مراقبت نکنید، سرانجام بخش های دیگر زندگی شما نیز آسیب خواهد دید.
۲) حفظ رژیم غذایی متعادل و کاهش مقدار حجم وعده غذایی؛ سعی کنید از غذاهای سالم و متنوع استفاده کنید، از غذاهای آماده پرهیز کنید و در صورت امکان مواد غذایی طبیعی انتخاب کنید.
این بدان معنا نیست که اصلا نمی توانید بستنی، شیرینی و چیپس بخورید بلکه مقدار این مواد را محدود کنید. پرخوری در مورد غذاهای ناسالم نوسان در قند خون و ناراحتی گوارشی ایجاد می کند.
نامتعادل بودن قند خون باعث خلق و خوی نامناسب و سرانجام استرس و التهاب در بدن می شود. ناراحتی گوارشی و التهاب منجر به ناراحتی معده، گرفتگی عضلانی، بدن درد و کمر درد می شود. در صورتی که یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند تأثیر ضد التهابی بر بدن داشته باشد.
۳ ) از ساختار و فیزیولوژیک بدن خوب مراقبت کنید؛ماهانه یک بار به ماساژ و به طور منظم به ورزش های کششی بپردازید. پیاده روی روزانه فراموش نشود. پیاده روی و یوگا برای تقویت کمر مفید است.
متوجه باشید بدن شما چه پیغامی به شما می دهد شاید از ماساژ خوشتان نیاید و نیاز به توجه به جنبه های عاطفی،‌کاهش استرس، رژیم غذایی مناسب و ورزش دارید.