تمام ابزارآلات پخش موسیقی در یک جیب!

شاید به راحتی بتوان گفت که گوشی همراه هوشمند "Nokia ۵۷۳۰" یکی دیگر از شاهکارهای شرکت نام آشنا و معروف نوکیاست. این گوشی دارای مشخصات و توانایی‌های منحصربه‌فردی به ویژه در زمینه …

شاید به راحتی بتوان گفت که گوشی همراه هوشمند "Nokia ۵۷۳۰" یکی دیگر از شاهکارهای شرکت نام آشنا و معروف نوکیاست. این گوشی دارای مشخصات و توانایی‌های منحصربه‌فردی به ویژه در زمینه پخش موسیقی است. پیش از شروع باید بدانید این گوشی که مدل دیگری از سری موفق XpressMusic به شمار می‌رود و در خردادماه سال جاری روانه بازار شده و با میانگین قیمت ۲۶۰ یورو در اروپا و با حدود قیمت ۲۵۰ هزار تومان در ایران قابل خریداری است.
از مشخصات ظاهری این گوشی می‌توان به یک پنل اصلی خوش دست با ابعاد ۱۱۲، ۵۱، ۴/۱۵ میلی‌متر و وزنی در حدود ۱۳۵ گرم اشاره کرد که شامل یک صفحه نمایش ۴/۲ اینچی با رزولوشن ۲۴۰ × ۳۲۰ پیکسل، کلیدهای شماره‌گیر و یک کلید جهت‌یاب ۴ طرفه (با کلید انتخاب در وسط) است. این در حالی است که یک صفحه کلید QWERTY کامل نیز به صورت کشویی از پنل اصلی خارج می‌شود تا سهولت کاربری این گوشی دو چندان شود.
کمی آن طرف‌تر، یک پردازشگر ۳۶۹ مگاهرتزی با ۱۶ کیلوبایت حافظه cashe قلب تپنده “۵۷۳۰” را تشکیل می‌دهد. ۱۲۸ مگابایت حافظه SDRAM در کنار ۲۵۶ مگابایت حافظه رام نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده است که برای ارتقا می‌توان از کارت‌های حافظه microSD تا ۱۶ گیگابایت بهره گرفت. همچنین برای مدیریت نرم‌افزاری این گوشی باید از سیستم‌عامل محبوب Symbian سری ۶۰ نام برد.
پس از معرفی مشخصات فنی اصلی این گوشی می توان کمی در خصوص قابلیت های انتقال داده آن بحث کرد. به این ترتیب این گوشی از لینک‌های اطلاعاتیCSD، HSCSD، GPRS، EDGE، UMTS و HSDPA پشتیبانی می‌کند. فراتر از قابلیت پشتیبانی از سرویس‌های نسل سوم ارتباطی (۳G) می‌توان برای اتصال به اینترنت پرسرعت بی‌سیم از تکنولوژی Wi-Fi موجود در آن استفاده کرد. همچنین GPS داخلی این گوشی با امکان پشتیبانی از سرویس‌های Assisted GPS همراه با نقشه‌های NOKIA از دیگر توانایی‌های انتقال داده آن محسوب می‌شود.
نکته دیگر در خصوص Nokia ۵۷۳۰ دوربین ۲/۳ مگاپیکسلی (۲۰۴۸ × ۱۵۳۶ پیکسل) “Carl Zeiss” آن است که قابلیت‌هایی مانند فوکوس اتوماتیک، پشتیبانی از حالت Macro و فلاش LED را دارد. علاوه بر این یک دوربین ثانویه ۳۱/۰ پیکسلی نیز ابزار مناسبی برای برقراری تماس های تصویری و ویدیو کنفرانس‌ها در این گوشی خواهد بود.
از آخرین توانایی‌های این گوشی می‌توان به قابلیت‌های مربوط به پخش حرفه ای موسیقی در آن اشاره کرد. "۵۷۳۰" قادر است فایل‌های موسیقی را در فرمت‌های mp۳، aac، aac+، eaac+، wma با کیفیت بالا پخش کند و علاوه بر پشتیبانی از OMA DRM ۲.۰ دارای قابلیت پخش MP۳ برای زنگ‌های تصویری به صورت استریو سه بعدی است. همچنین کلیدهای مخصوصی برای این منظور در پنل اصلی جای گرفته‌اند تا کاربر با سهولت بیشتری از گوش دادن به موسیقی‌های متنوع خود لذت ببرد. در نهایت، قابلیت دریافت و اجرای فرمان‌های صوتی، شماره‌گیری صوتی، ضبط صدا، تبدیل متن به کلام در زمره توانایی‌های صوتی این گوشی است و از دیگر مشخصات آن می‌توان به مواردی مانند خروجی NTSC/PAL، بلوتوث، رادیو FM و باتری با ظرفیت ۱۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت و امکان پشتیبانی تا ۳۰۰ ساعت در حالت آماده‌باش، تا ۵ ساعت در حالت مکالمه و تا ۲۵ ساعت در حالت پخش موسیقی اشاره کرد.