اختلال‌های اضطرابی

در پژوهش‌های اغلب نقاط دنیا اختلال‌های اضطرابی جزو شایع‌ترین اختلال‌های روان‌پزشکی هستند. همچنین مطالعات متعدد نشان می دهند این اختلال‌های به طورقابل ملاحظه ایMorbidity ، استفاده …

در پژوهش‌های اغلب نقاط دنیا اختلال‌های اضطرابی جزو شایع‌ترین اختلال‌های روان‌پزشکی هستند. همچنین مطالعات متعدد نشان می دهند این اختلال‌های به طورقابل ملاحظه ایMorbidity ، استفاده از سرویس‌های مراقبت‌های بهداشتی و اختلال‌های عمل‌کرد را موجب می شوند.
همچنین مطالعات اخیر نشان می دهند اختلال اضطرابی مزمن میزان مرگ و میر(Mortality) مرتبط با بیماری‌های قلبی ـ عروقی را افزایش می دهند. بنابر این تشخیص صحیح و سریع اختلال‌های اضطرابی و آغاز درمان اهمیت زیادی دارد.
درمان‌های در دسترس کنونی برای این اختلال‌های از قبیل درمان‌های دارویی و روان‌درمانی جزء موثرترین درمان‌های روان‌پزشکی هستند.
واژه «اضطراب» برای توصیف پاسخ ذهنی و جسمی به موقعیت‌های ترسناک و تهدید کننده به کار می رود. همه اضطراب را تجربه می‌کنند، یک احساس ناخوشایند، مبهم و منتشر دلهره که اغلب با نشانه‌های اتونوم مثل سردرد، تعریق، تپش قلب، احساس گرفتگی سینه، سو‌هاضمه و بی‌قراری همراه است. مجموعه علایم اضطرابی در افراد مختلف متفاوت است.
● انواع اختلال‌های اضطرابی شامل:
ـ اختلال اضطراب منتشر(Generalized anxiety disorder)
ـ اختلال وسواسی- اجباری(Obsessive – compulsive disorder)
ـ اختلال پانیــک(Panic disorder)
- هراس اجتــماعی(social phobia)
- اختـلال استرس پس از سانـحه (Post traumatic stress disorder)
▪ اختلال اضطراب منتشر(Generalized anxiety disorder)
اضطراب و نگرانی مفرط در باره چندین واقعه یا فعالیت در اکثر اوقات روز و طی یک دوره حداقل ۶ ماهه می‌باشد. نگرانی مزبور به سختی مهار می‌شود و با علایم جسمی نظیر تنش عضلانی، برافروختگی، دشواری در خواب و بی قراری همراه است که موجب رنج و عذاب و اختلال عمل‌کرد بیمار می‌شود.
▪ اختلال وسواسی- اجباری(Obsessive – compulsive disorder)
وجود وسواس‌ها و یا اجبارهایی چنان شدید که وقت گیر باشد یا موجب رنج و عذاب بسیار یا مختل شدن چشمگیر کارکرد شود.
وسواس عبارت است از فکر، اندیشه، یا حسی عود کننده و مزاحم. اجبار فکر یا رفتاری آگاهانه، معیارمند و عودکننده نظیر شمارش، وارسی یا اجتناب می‌باشد. وسواس باعث افزایش اضطراب در فرد می‌شود، حال آن‌که با انجام اجبار، اضطراب فرد تخفیف می یابد.
▪ اختلال پانیک (Panic disorder)
علایم روانی عمده حمله پانیک ترس مفرط و احساس قریب الوقوع بودن مرگ و نیستی می‌باشد. نشانه‌های جسمی آن به طور معمول عبارت است از تپش قلب، تند شدن ضربان قلب، تنگی نفس و تعریق. حمله وقتی شروع می‌شود در عرض ده دقیقه به سرعت تشدید می‌شود. عموماً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و به ندرت بیش از یک ساعت طول می کشد.
اغلب بیمار در فاصله حملات از این که مبادا حمله دیگری به سراغش بیاید، دچار اضطراب انتظار می‌شود. بسیاری از این بیماران (حدود ۲۰%) به واقع در حین حمله پانیک دچار سنکوپ(Syncope) می شوند. .بهتر است پزشک بخش فوریت‌ها به‌جای تشخیص سریع خود بیمار انگاری به اختلال پانیک فکر کند.
▪ هراس اجتماعی(social phobia)
ترسی شدید و مداوم از موقعیت‌هایی است که احتمال خجالت زدگی در آن‌ها مطرح است مثل صحبت در حضور جمعیتی زیاد یا نا آشنا.
▪ اختلال استرس پس از سانـحه (Post traumatic stress disorder)
مجموعه ای از علایم ویژه که به دنبال مواجهه با عامل استرسور شدیدی بروز می‌کنند.مواجهه می‌تواند دیداری یا شنیداری باشد.فرد به صورت ترس و درماندگی به این تجربه پاسـخ می‌دهد، واقعه مدام در ذهن وی مجســم می‌شود و در عین حال فرد می‌خواهد از یادآوری آن یا هر آنچه تداعی کننده آن می‌باشد اجتناب کند.