رقابت تنگاتنگ با صنعت نساجی ژاپن

شاخص تولیدات صنعتی ژاپن در ماه ژوئن امسال با رشد چشمگیری روبه‌رو شد و این می‌تواند نویدبخش پایان بحران اقتصادی این کشور باشد، هر چند در حال حاضر ژاپن با کاهش قابل توجه حجم …

شاخص تولیدات صنعتی ژاپن در ماه ژوئن امسال با رشد چشمگیری روبه‌رو شد و این می‌تواند نویدبخش پایان بحران اقتصادی این کشور باشد، هر چند در حال حاضر ژاپن با کاهش قابل توجه حجم مصارف داخلی و رشد بیکاری مواجه است.
در واقع صنعت نساجی جهان با اختراع ماشین‌های دوزندگی و بافندگی در انگلستان وارد مرحله جدیدی شد و انقلاب صنعتی را به مرحله اوج خود رساند. طی سالهای گذشته تولید پارچه‌های نخی، پشمی و ابریشمی در دنیا تأثیر زیادی بر توسعه اقتصادی کشورها گذاشته است.
در قرن نوزدهم میلادی صنعت نساجی از محل تولدش یعنی انگلستان به سرعت به تمام اروپا و امریکای شمالی گسترش یافت. با گذشت زمان، کشورهای آسیایی نیز وارد این عرصه شدند و شروع به سرمایه‌گذاری در این بخش و صنعتی کردن نساجی خود کردند. بنابراین این صنعت وارد کشورهایی نظیر ژاپن، هند، هنگ‌کنگ و چین شد و این کشورها که دارای نیروی کار ارزان هستند توانستند نقش کلیدی در این عرصه بر عهده بگیرند.
هم‌اکنون صنعت نساجی در مقام یکی از معیارها و شاخص‌های توسعه کشورهای مختلف است به گونه‌ای که در میان ۱۰کشور عمده صادرکننده محصولات نساجی در جهان ۷کشور از ممالک پیشرفته هستند و ارزش صادرات سالانه این محصولات در دنیا به بیش از ۲۶۰میلیارددلار بالغ می‌شود که از این جهت نساجی به عنوان دومین صنعت مادر تلقی می‌شود. در سال۲۰۰۸، تولید نخ در کشور ژاپن برای هشتمین سال متوالی کاهش یافت. این کاهش ۲/۱۰درصدی نشان دهنده سرعت زیاد افت این صنعت نسبت به سال۲۰۰۷ بود. میزان تولید نخ تار حدود ۹/۴درصد کاهش یافت و تولید نخ طبیعی ۴/۱درصد کمتر شد (کاهش تولید نخ تار نشان‌دهنده کاهش تولید نخ‌های اصلی است). در مورد الیاف طبیعی نیز تنها نخ‌های پلی پروپیلن و سلولزی افزایش تولید داشته‌اند.در این دوره کارخانه‌های نخ‌ریسی ژاپن در شرایط خوبی نبودند. ظرفیت استفاده از مواد مصنوعی به زیر ۶۰درصد رسید. این در حالی است که میزان استفاده از الیاف سلولزی برای دومین سال متوالی افزایش یافته بود.
میزان مصرف نخ در کارخانجات نیز در سال‌های اخیر دچار نوعی نوسان شده است. اگرچه مصرف طی سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ اندکی افزایش یافت، اما برای چهارمین سال متوالی همچنان زیر یک میلیون تن باقی ماند.
در مورد پارچه‌های صنعتی تولید نخ‌های نتابیده برای چهارمین سال متوالی در سال۲۰۰۷ افزایش یافت و به رکورد ۲۴۰هزار و ۱۰۰تن رسید. همچنین تولید اجناس پارچه‌ای صنعتی نیز با افزایش روبه‌رو بوده اما باید دانست این افزایش به دنبال هفت سال کاهش صورت گرفته است.
به نظر نمی‌رسد تولید پارچه‌های صنعتی در آینده‌ای نزدیک افزایش چندانی یابد، زیرا صنعت این کشور با رقابت شدید کشورهای آسیایی از جمله چین روبه‌رو است. آنچه مشخص است این است که این رقابت در سالهای آینده شدیدتر خواهد شد.