نمی دیگر ، از آن یم

شخصیت شگرف امام علی(ع)‌ چنان بوده که دانشوران هر‌عصری را به تامل دوباره در ابعاد زندگی او و ارزیابی مجدد در نوشته‌های پیشینیان و دانسته‌ها و یافته‌های خود فرامی‌خوانده است. این …

شخصیت شگرف امام علی(ع)‌ چنان بوده که دانشوران هر‌عصری را به تامل دوباره در ابعاد زندگی او و ارزیابی مجدد در نوشته‌های پیشینیان و دانسته‌ها و یافته‌های خود فرامی‌خوانده است.
این همه کتاب و رساله و چکامه و خطابه در وصف آن حضرت به وجود آمده است تا هر کس به وسع خویش بتواند گامی فراتر نهد و جلوه دیگری از آن سیمای آسمانی را به نمایش بگذارد. کتاب «امام علی(ع)» اثر حمید یزدان‌پرست که بتازگی از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شده، گام ارزشمندی است در این مسیر.
این کتاب در ۷ بخش جداگانه تنظیم و تبویب شده است. بخش نخست با عنوان «از ولادت تا ولایت» از آغاز زندگی آن حضرت تا ماجرای غدیر را در بر می‌گیرد و عمدتا کلیاتی است درباره حیات مبارک و فضایل پرشمار آن حضرت که جز چند مطلب کوتاه، غالبا برگرفته از متون اهل سنت است.
بخش دوم با عنوان «حادثه غدیر خم» حول محور ماجرای غدیر شکل گرفته و به تفصیل درباره این موضوع بسیار مهم از چند جنبه تاریخی، تفسیری و کلامی بحث و بررسی کرده است.
عمده استنادات این بخش نیز به متون و منابع اهل سنت است.
بخش سوم «در روزگار خلفا» نام دارد که به تاریخ زندگی آن حضرت در دوران پس از پیامبر اکرم(ص)‌ می‌پردازد.
این فصل از آخرین روزهای پیامبر رحمت تا کشته شدن خلیفه سوم را در بر می‌گیرد که به دوران سکوت امام علی(ع) معروف است.
بخش چهارم زیر عنوان «از حکومت تا شهادت»، آخرین سال‌های حکومت خلیفه سوم تا روی کار آمدن امام، برنامه حکومتی و منش ایشان، حوادث مهم روزگار خلافت و ازجمله جنگ‌های این دوره و در نهایت شهادت حضرت را در بر دارد. در این بخش تا حدی به ماجرای خوارج، عقاید، مرام و منش و پیامد فکری این گروه تاکید شده است.
در بخش پنجم که «میراث علوی» نام دارد، پاره‌ای از سخنان منظوم و منثور آن امام همام و بخصوص نهج‌البلاغه بررسی و برخی ویژگی‌های آن بازگو می‌شود و به عنوان نمونه، ترجمه کامل منشور حکمرانی مالک اشتر که تا حدی نمودار سطح معرفت اجتماعی، اخلاقی و مدیریتی علی(ع)‌ است، منتشر شده است.
بخش ششم «نیایش‌ها» نام دارد و از آن روی در این مجموعه درج شده که شناسنامه حقیقی مولای متقیان است؛ چون شخصیت والای آن حضرت بسی فراتر از آن است که تنها با کند و کاو در زوایای نامشخص تاریخ و زیر و رو کردن اخبار و سیره‌ها، نقد و تحلیل و بررسی کردار و گفتار آن بزرگوار به دست آید.
تمام مدایح و مناقبی که در بخش‌های پیشین به نقل از معتبرترین متون اهل سنت آمده، تنها بازگوکننده بخشی از وجود آن انسان کامل و غالبا نمایانگر وجه بیرونی و چهره آشکار مردی است که در شجاعت، شیر ربانی بود و در مروت، پیشوای جوانمردان و در شعر و سخنوری، یگانه زمان. اهل کار در خانه و مزرعه، مردی که شب را با نیایش سپری می‌کرد و روز را اگر یکه‌تاز میدان نبرد نبود، در چاه‌کنی و کشت و زرع و آبیاری می‌گذراند و با این همه کار بی‌امان و با آن همه جفای دوران و دورنگی یاران، چنان شاد و خندان و خوش‌خو بود که برخی او را به مزاحی و زیاده‌روی در شوخی متهم می‌ساختند و زبان به طعن و سرزنشش دراز می‌کردند.
در تلاش برای آشنایی با روی دیگر سکه وجود آن میزان انسانیت و ترازوی کمال، بخش هفتم این کتاب زیر عنوان «ولایت باطنی» سامان گرفته که عمدتا به وجه معنوی شخصیت ‌آن حضرت می‌پردازد و سطری از کتاب وجود آن بزرگمرد را بازگو می‌کند و این تنها بخش کتاب است که عمده مطالبش برگرفته از متون شیعی است.
در این کتاب، در بخش‌های مربوط به بازگویی فضایل و مناقب و تاریخ زندگانی حضرت، بیشترین تاکید بر ماخذ و منابع اهل سنت است تا ضمن‌ آگاهی از دلبستگی آن برادران به مولای متقیان و برداشتن قدمی برای همدلی و اتحاد بیشتر، اطمینان خوانندگان به عمومیت داشتن این مطالب بیشتر شود.