توانایی شناختی و نارسایی کلیه در سالمندان

اختلالات شناختی و نارسایی کلیه از مشکلات رایج دوره سالمندی است. تحقیقات اخیر نشان داده است که عملکرد نامناسب کلیه یکی از فاکتورهای خطر در کاهش توانایی شناختی در افراد سالمند …

اختلالات شناختی و نارسایی کلیه از مشکلات رایج دوره سالمندی است. تحقیقات اخیر نشان داده است که عملکرد نامناسب کلیه یکی از فاکتورهای خطر در کاهش توانایی شناختی در افراد سالمند به حساب می‌آید. این مطالعات حاکی از آن است که عملکرد ضعیف کلیه بر توانایی‌های شناختی مرتبط با عملکردهای حافظه در ارتباط بوده و آسیب رسیدن به یکی از این عملکردها که حافظه مربوط به زمان، مکان، احساسات و ... را در برمی‌گیرد، از نشانه‌های اولیه بروز بیماری آلزایمر است.
با در نظر گرفتن امکان کم اصلاح فاکتورهای خطری که توانایی شناختی را کاهش می‌دهند، این دستاوردها به سلامت فرد میانسال آسیب می‌رساند. به گفته یک متخصص، تحقیقات بیشتر روی ارتباط بین عملکرد کلیه و مغز روش‌های جدیدی را برای جلوگیری از کاهش حافظه در سالمندان به دست می‌دهد. به گفته این متخصص یافته‌ها حاکی از آن است برخی بیماری‌ها هم بر کلیه و هم بر مغز سالمندان تأثیرگذارند و از این رو مشکلاتی مانند دیابت و فشار خون بالا هستند که عامل ارتباط بین مشکلات کلیدی و کاهش توانایی شناختی می‌شوند.
در این بررسی‌ها که روی ۸۸۶ فرد مسن با میانگین سنی ۸۱ سال انجام شد، تغییرات شناختی شرکت‌کنندگان تا شش سال مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابی توانایی شناخت آنها از تست‌های چندگانه‌ای تشکیل می‌شد که در قالب اندازه‌گیری مرکب از قدرت کلی شناخت و پنج توانایی شناختی مجزا خلاصه می‌شد.
در بررسی‌های مجزا، توانایی دید فضایی، سرعت ادراک (یا توانایی مقایسه سریع و دقیق حروف، اعداد، اشیا، تصاویر، الگوها)، حافظه معنایی، مرتبط با معنا، درک و سایر علوم مفهومی، حافظه کاری که بطور موقت اطلاعات را ذخیره و آشکار می‌کند و ... مورد ارزیابی قرار گرفتند.
با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند سن و دارو که بر شناخت تأثیرگذارند، محققان دریافتند عملکرد ضعیف کلیوی با سرعت بیشتر روند کاهش قدرت شناختی در سال‌های آینده مرتبط است. میزان کاهش در بیماران کلیوی با میزان کاهش توانایی شناختی با افراد هفت سال مسن‌تر برابر بود.