کتاب اندیشه

▪ دولت و حکومت در ایران ▪ در دوره تسلط استعمار سرمایه‌داری ▪ شاپور رواسانی ▪ انتشارات امیرکبیر مؤلف در این اثر سعی می‌کند با بررسی ساختار اقتصادی جامعه ما در دوره‌ای که با …

▪ دولت و حکومت در ایران
▪ در دوره تسلط استعمار سرمایه‌داری
▪ شاپور رواسانی
▪ انتشارات امیرکبیر
مؤلف در این اثر سعی می‌کند با بررسی ساختار اقتصادی جامعه ما در دوره‌ای که با نفوذ سرمایه‌داری استعماری به ایران ما آغاز شده، ریشه‌ها و علل تاریخی وضع موجود را تشریح کند. در نوشته حاضر مراد از دولت مجموعه مجالس قانونگذاری، هیأت دولت و به طور کلی سازمانهای اجرائیه ، مقننه و قوه قضائیه است و مراد از حکومت، آن طبقه و گروه اجتماعی است که با دارا بودن قدرت و ثروت، با مالکیت و حاکمیت بر وسایل و ابزار تولید و سازمان‌های مالی بر روابط تولیدی مسلط است و قدرت اقتصادی را در دست دارد.
کتاب حاضر به بررسی ماهیت اجتماعی -‌طبقاتی دولت و حکومت در دوره‌ای از تاریخ ایران، از اوایل قرن نوزدهم تا تشکیل جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. این دوره با نفوذ و تشدید سلطه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی سرمایه‌داری استعماری در کشور ما آغاز و موجب تولد و تکوین شیوه تولید مستعمراتی و به وجود آمدن طبقه و دولت پیوسته به استعمار سرمایه‌داری در جامعه ما گردید.
با مطالعه این کتاب می‌توان به ماهیت اجتماعی-طبقاتی دولت و حکومت در دوران مشروطه و سلطنت پهلوی پی برد.
این کتاب در ۴ فصل آمده است. فصل اول- توسعه و تسلط اقتصادی - سیاسی استعمار سرمایه‌داری از اوایل قرن سیزده هجری تا استقرار مشروطه/ فصل دوم - توسعه نفوذ سیاسی و تسلط اقتصادی استعمار سرمایه‌داری بر ایران از استقرار مشروطه تا کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ / فصل سوم- افزایش نفوذ امریکا و تشدید تسلط استعمار سرمایه‌داری بر ایران، از کودتای امریکایی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا سقوط سلطنت پهلوی بهمن ۱۳۵۷ و فصل چهارم - درباره وابستگی سیاسی، مالی و ترکیب اجتماعی طبقه حاکم و دولت پیوسته به استعمار سرمایه‌داری هستند.