زنان ناامید در محاصره سکته

سرخرگ‌های گردن در زنان میانسال سالمی که احساس ناامیدی می‌کنند ضخیم‌تر شده و احتمال ابتلا به سکته را در آنان افزایش می‌دهد. بنا به گفته محققان ناامیدی – افکار منفی و احساس بی‌مصرف …

سرخرگ‌های گردن در زنان میانسال سالمی که احساس ناامیدی می‌کنند ضخیم‌تر شده و احتمال ابتلا به سکته را در آنان افزایش می‌دهد. بنا به گفته محققان ناامیدی
– افکار منفی و احساس بی‌مصرف بودن – مستقل از احساس افسردگی بر سرخرگ‌ها تأثیر می‌گذارد. در این تحقیقات ۵۵۹ زن در رده سنی ۵۰ ساله مورد بررسی قرار گرفتند که بیشتر آنها سالم بوده و علائم کلینیکی بیماری قلبی را در خود نداشتند.
در این بررسی‌ها میزان احساس ناامیدی با پر کردن پرسشنامه‌ای که به ارزیابی انتظارات و توقعات بیمار نسبت به آینده و اهداف شخصی‌اش می‌پرداخت، مورد ارزیابی قرار گرفت. علاوه بر این علائم افسردگی نیز مورد بررسی قرار گرفته و ضخامت سرخرگ‌های گردن با سونوگرافی اندازه‌گیری شد و ارتباط خطی، رو به رشد و سازگار بین افزایش ضخامت سرخرگ‌های گردن و افزایش میزان ناامیدی مشخص شد.
در افرادی که سطح ناامیدی پائین‌تری داشتند، در مدت یک سال ۲ صدم میلی‌متر بر ضخامت سرخرگ‌ها افزوده می‌شد، در حالی که در زنان با سطح ناامیدی بیشتر این ضخامت به ۶ صدم میلی‌متر می‌رسید. این تغییرات پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، نژاد، درآمد و فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی و افسردگی نیز ثابت ماند.
در تحقیقات گذشته محققان به ارتباط بین بیماری‌های قلبی – عروقی و احساس ناامیدی پی برده بودند. در حالی که در این مطالعه ارتباط بین احساس ناامیدی و موارد غیرقابل تشخیص در معاینات بالینی در زنان سالم و بدون علائم ابتلا به بیماری قلبی مورد بررسی قرار گرفت. این یافته‌ها نشان می‌دهد زنان ناامید با احتمال بیشتری در معرض ابتلا به بیماری قلبی و سکته قرار دارند.