صرفه‌جویی در مصرف کاغذ

آمارها نشان می‌دهد که مصرف کاغذ در ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۹۹ به اوج خود رسید. اگر چه پس از این سال میزان مصرف کاغذ در این کشور رو به کاهش گذاشت اما هنوز اغلب مردم هر روزه با …

آمارها نشان می‌دهد که مصرف کاغذ در ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۹۹ به اوج خود رسید. اگر چه پس از این سال میزان مصرف کاغذ در این کشور رو به کاهش گذاشت اما هنوز اغلب مردم هر روزه با مقادیر فراوانی کاغذ سر و کار دارند. در این مقاله می‌خواهیم به ذکر بعضی از روش‌هایی بپردازیم که به بهینه‌سازی مصرف کاغذ کمک می‌کند.کاهش مصرف کاغذ موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده و به شما کمک می‌کند یک مصرف‌کننده سبز باشید.اولین گام برای کاهش مصرف کاغذ این است که تا جایی که ممکن است پرینت کمتر بگیرید. اکنون که همه افراد چه در داخل یک شرکت و چه در خارج از آن می‌توانند با هم از طریق اینترنت و شبکه‌های داخلی در ارتباط باشند، می‌توانند با استفاده از نامه الکترونیکی، فایل‌های مشترک و حتی فکس از هدررفت کاغذ جلوگیری کنند.
هنگامی که یک نامه الکترونیکی دریافت می‌کنید به جای آنکه آن را چاپ کنید و به همکارتان بدهید نامه را برای او هم ارسال کنید. به جای اینکه یک صفحه اینترنتی را چاپ کنید و به دیگران بدهید آدرس آن صفحه و یا سایت را برای آنها ارسال کنید. جای تأسف است که دیده می‌شود در بسیاری از موارد یک کارمند یک صفحه را چاپ می‌کند و سپس آن را از طریق فکس برای دیگران ارسال می‌کند. اگر هم می‌خواهید چیزی را فکس کنید به جای اینکه مطلب را چاپ کنید به کنار دستگاه فکس بروید و آن را ارسال کنید از سرویس‌های ایمیل به فکس استفاده کنید. ارسال نامه الکترونیکی به فکس و یا ارسال فکس به ایمیل راهی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.
اگر تاکنون به ارزش چاپگرهای چندکاره پی نبرده‌اید بهتر است با آنها آشنا شوید. بعضی از چاپگرها علاوه بر چاپ، فکس و اسکن می‌کند و کپی می‌گیرد. این دستگاه چند کاربرد دارد و فضای کمی هم اشغال می‌کند.
عکس‌های تمام رنگی و کاتالوگ‌های کاغذی بسیار هزینه‌بر هستند و فقط زمانی باید ارسال شوند که حتماً نیازی به آنها باشد. قبل از اینکه اینگونه مرسوله‌ها را بفرستید اندکی تأمل کنید و اطمینان حاصل کنید کاغذهایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌دهید به درد دریافت‌کننده می‌خورد و مستقیم به سطل زباله نخواهد رفت.دستمال‌های کاغذی را با دستمال‌های پارچه‌ای جایگزین کنید و به جای ظروف کاغذی از ظروف معمولی استفاده کنید.صورتحساب‌های خود را از طریق اینترنت بپردازید. این کار به شما کمک می‌کند که در مصرف پاکت، تمبر و چک صرفه‌جویی کنید.
اگر به خواندن مجلات علاقه دارید. از طریق اینترنت مشترک مجلات شوید. نامه‌ای به این مجلات بنویسید و بگویید به خاطر جلوگیری از هدررفت کاغذ آنها را به صورت آنلاین بخوانید. به جای اینکه برای یادآوری یادداشت‌های خود را روی برگه بنویسید آن را روی تلفن همراه خود ذخیره کنید. اگر می‌خواهید مطالب جلوی چشمتان باشد یک تخته سفید بخرید و آن را در محل کار یا منزل خود نصب کنید. شما می‌توانید یادداشت‌های روزمره خود را روی آن یادداشت کنید و سپس پاک کنید. سعی کنید کمتر دستمال کاغذی استفاده کنید. در واقع نیازی به استفاده از آنها نیست. به جای آن، از برگ‌های لیفی استفاده کنید. حسن این برگه‌ها این است که می‌تواند بارها و بارها مورد استفاده قرار گیرد. شما به راحتی می‌توانید آنها را در داخل ماشین لباسشویی بیندازید و برای مصارف مختلف مانند خشک کردن ظروف؛ تمیز کردن مبلمان و آشپزخانه استفاده کنید. هنگامی که برای خرید البسه یا پارچه می‌روید به فروشنده اجازه ندهید که آنها را درون کاغذهایی بی‌مصرف قرار دهد. هنگامی که به یک پیتزافروشی یا ساندویچی می‌روید با خود ظرف به همراه ببرید. اگر می‌خواهید غذای خود یا باقیمانده آن را با خود به خانه ببرید درون آن بگذارید و اجازه ندهید غذای شما را در جعبه‌های کاغذی گذاشته و به شما بدهند.
آموزش و پژوهش «مؤسسه ایران»