دستیابی به کیفیت عالی در محیط کار

یک سیستم کنترل ظاهر و از اصول سیستم تولید ناب می باشد. و کنترل های بصری ابزار های سازماندهی محیط کار هستند که زمینه لازم برای پیشرفت محیط کار را فراهم می کنند. ۵S و کنترل های بصری …

یک سیستم کنترل ظاهر و از اصول سیستم تولید ناب می باشد. و کنترل های بصری ابزار های سازماندهی محیط کار هستند که زمینه لازم برای پیشرفت محیط کار را فراهم می کنند. ۵S و کنترل های بصری اطمینان حاصل می سازد که برای هر چیز جایی وجود دارد و آن چیز همواره در جای خودش است - تمییز و آماده استفاده.
مخفف پنج کلمه ژاپنی می باشد. این کلمات عبارتند از :
▪ Seiri - ساماندهی.
▪ Seiton - نظم و ترتیب.
▪ Seiso - پاکیزه سازی.
▪ Seiketsu - استاندارد سازی.
▪ Shitsuke - انضباط.
این پنج کلمه از چهار رویه اجرایی و یک تعهد تشکیل شده است. یعنی چهار کلمه اول رویه هایی را برای ایجاد وضع مطلوب پیشبینی می کند و کلمه آخر تاکید بر حفظ و بهبود وضع مطلوب دارد.
نه تنها به ایجاد شرایط مطلوب در محیط می پردازد بلکه سعی دارد بر روی تک تک کارکنان تاثیر گذاشته و به پرورش آن ها بپردازد. ۵S باعث افزایش کیفیت تیم های متشکله نیز می گردد و ارتباطات موجود در سازمان و یا کار خانه را تسهیل می نماید.
اکنون به شرح هر کدام از این اصول می پردازیم.
● ساماندهی
در این بخش ما در ابتدا سعی می کنیم اشیاء ضروری را از غیر ضروری جدا سازیم. سپس میزان بهینه هر یک از اقلام ضروری را از بعد کمی مشخص می نماییم. از اهداف این بخش تعیین معیار هایی برای حذف غیر ضروری ها و به کارگیری مدیریت اولویت ها و حذف علل آلودگی می باشد.
در این مرحله فقط ابزار و موادی که برای انجام کار های روز مره نیاز است در محیط کار نگه داشته می شود. این کار ارتباطات بین کارکنان را نیز تسهیل می کند.
فعالیت های زیر در جهت ساماندهی به محیط پیشنهاد می گردد :
▪ دور ریختن اشیائی که به آن ها نیاز ندارید.
▪ مبارزه با علل آلودگی و نشت آن ها.
▪ خانه تکانی و تمیز کردن محل.
▪ رفع عیوب و خرابی ها.
▪ باز بینی پوششها و محفظه ها به منظور پیشگیری از نشت و آلودگی.
● نظم و ترتیب
استقرار منظم و مرتب ماشین ها و اشیاء به نحوی که اشیاءمورد نیاز در زمان مورد نظر و به مقدار مورد نیاز در دسترس باشند. از اهدافی که برای این بخش پیش بینی شده می توان به استقرار و جایدهی مناسب اشیاء و ایجاد نظم و ترتیب در محل کار و ارتقاء بهره وری از طریق حذف زمان تلف شده برای جستجوی اشیاء اشاره کرد.
در این بخش سعی بر این است که به صورت بالقوه فعالیت های بروکراتیک از بین برود.
فعالیت های زیر در جهت مرتب کردن محیط پیشنهاد می گردد :
▪ استقرار هر چیز در جای ثابت با توجه به مسائلی چون ایمنی و تسهیل در امور پاکیزه سازی.
▪ نشانه گزاری محدوده ها و محل استقرار اشیاء.
▪ رعایت خطوط مستقیم و زوایای قائمه.
▪ حذف پوشش ها و قفل ها.
● پاکیزه سازی
در این بخش ما به حذف اشیاء زاید زباله آلودگی ها و مواد خارجی در جهت دستیابی به پاکیزگی در محیط کار دست می زنیم. پاکیزه سازی را می توان به عنوان نوعی بازبینی و رفع معایب جزئی به شمار آورد.
این بخش باعث ایجاد یک محیط کاری امن می گردد. در این محیط مناطق مسئله دار سریعا تشخیص داده می شوند. مهمترین مسئله این بخش این است که اجازه داده نشود آشغال و زباله در جاهای دسته اول باقی بماند.
فعالیت های زیر در جهت پاکیزه سازی محیط پیشنهاد می گردد :
ـ تمرین سریع : در طی روز در یک مقطع زمانی کوتاه مدت همه را وادار کنید که به پاکیزه سازی محیط دست بزند.
ایجاد لیست های کنترل برای تمیز کردن جاهایی که افراد آن ها را نمی بینند.
گنجاندن پاکیزه سازی در لیست وظایف افراد.
● استاندارد سازی
نگهداری همه چیز در وضعیتی سامان یافته مرتب و پاکیزه حتی در زمینه های شخصی و مرتبط با آلودگی از تعاریف این بخش می باشد. از اهداف تعریفی برای این بخش ایجاد استاندارد هایی اجرایی برای تداوم ۵S و مدیریت دیداری خلاق به منظور آشکار شدن نا همگونی ها و موارد غیر عادی می باشد.
به طور کلی این بخش یک مشی ثابت برای انجام دادن اعمال و رویه ها ایجاد می کند. به وسیله کنترل های دیداری که در این بخش در محیط کار تعبیه می گردد می توان در انجام امور به ویژه موارد اضطراری تسهیلاتی را ایجاد کرد.
فعالیت های زیر در جهت استاندارد سازی امور پیشنهاد می گردد :
▪ استفاده از علامت های مناسب مانند : نشانه های تایید کننده و نشانه های اخطار دهنده و علامت های مکان نما.
ایجاد تمهیدات پیشگیری کننده از خطا.
▪ استفاده از پوشش های شفاف.
▪ استفاده از برچسب های حرارتی.
● انضباط
انضباط به معنی عادت به انجام هر کار به نحو صحیح می باشد. هدف از انجام این بخش سعی در ایجاد مشارکت کامل همه افراد در به وجود آوردن عادات صحیح و پیروی از مقررات می باشد. به وسیله اجرای صحیح این بخش ما باید بتوانیم عادت به برقراری ارتباط و نترل نتایج آن را به نحو صحیح در افراد ایجاد کنیم.
بدون انضباط محیط کار شما به راحتی می تواند به صورت کثیف و آشفته اول در آید. وقتی کارکنان از کار در محیط کاری خود احساس غرور کنند منجر به ارضاء شغلی بیشتر و خلاقیت بیشتر می شود.
فعالیت های زیر در جهت حفظ وضع موجود پیشنهاد می گردد :
▪ پاکسازی همگانی : همه را مجبور کنید کاری کنند بعد به فکر تقسیم کار باشید.
▪ تمرین اقدامات ضروری : تمرین کنید که چگونه در مقابل سوانح بایستید.
▪ تمرین ارتباط و تلفن : به افراد یاد دهید چگونه مفهومی را به درستی به دیگران انتقال دهند و به طور کامل نیز از دیگران در یافت نمایند.
ظواهر محیط کار خود را حفظ کنید.


www.new-manager.blogfa.com