۵ مهر: در شهر چه گذشت؟!

● رفتارها در اینکه درختان شهر ظرفیت بالایی دارند و در مقابل انواع و اقسام خدمات مجانی هیچ توقعی از ما ندارند شکی نیست. اما از این ظرفیت بالا نباید سوءاستفاده کرد و درخت را با …

● رفتارها
در اینکه درختان شهر ظرفیت بالایی دارند و در مقابل انواع و اقسام خدمات مجانی هیچ توقعی از ما ندارند شکی نیست.
اما از این ظرفیت بالا نباید سوءاستفاده کرد و درخت را با آویز، ویترین مغازه، دفترچه خاطرات، محل نصب تابلو و این اواخر با سطل زباله اشتباه گرفت. در تصویری که دانیال عاملی برای ما ارسال کرده به خوبی می‌توان دریافت که گسترش فرهنگ احترام به طبیعت جای کار بیشتری دارد و باید در این خصوص فعالیت بیشتری صورت گیرد.
بار‌ها در این ستون این موضوع را یادآوری کرده‌ایم که از کودکانی که این رفتار‌ها را با طبیعت مشاهده می‌کنند نمی‌توان انتظار داشت روی درخت‌ها کنده‌کاری نکنند، شاخه‌های آنها را نشکنند، در طبیعت زباله‌ نریزند و بسیاری از کار‌های دیگری که بین آنها رواج دارد.
تمامی اینها در حالی است که شهرداری سعی می‌کند تا حد ممکن از بریدن درختان جلوگیری کند. برای نمونه در برخی محله‌های شهر وجود یک درخت حتی در وسط کوچه برای ساکنان غنیمت است و آنها به همراه ماموران شهرداری در ماندگاری این درختان توافق دارند.
● اتوبوس در خط سرعت
چند شماره پیش در همین ستون، تصویر موتورسواری را چاپ کردیم که علاوه بر نداشتن کلاه ایمنی و بار غیر مجاز در خط سرعت مشغول ویراژ دادن بود. این مطلب در مذمت موتورسواران متخلفی بود که به قوانین رانندگی اهمیت نمی‌دهند.
به محض چاپ این مطلب شهروندان انواع و اقسام خودرو‌‌های سنگینی را که مجاز به ورود به خط سرعت نیستند برای ما ارسال کردند.
در این میان وجود یک اتوبوس در این خط بیش از باقی خودرو‌‌ها جلب توجه می‌کرد. به گفته مسرور آل‌بویه (ارسال کننده تصویر)، راننده‌های اتوبوس گاه علاوه بر توقف طولانی و غیر مجاز در خط میانی خیابان برای سوار و پیاده‌ کردن مسافر، به خط سرعت نیز آمده و جلوی روان شدن ترافیک را می‌گیرند.
● ترافیک مدرسه
معمولا هر سال با شروع سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بر حجم ترافیک به خصوص ترافیک صبحگاهی و ترافیک عصر افزوده می‌شود. علاوه بر بار ترافیکی ناشی از حمل و نقل دانش‌آموزان، یک موضوع دیگر هم بر ترافیک دامن می‌زند و آن والدینی هستند که برای رساندن فرزندان خود به مدرسه در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف ترافیک ایجاد می‌کنند.
برخی از والدین با خودروی شخصی مقابل مدارس اقدام به پارک دوبله می‌کنند و این اقدام موجب می‌شود که تردد سایر خودرو‌ها با مشکل مواجه شود. این در حالی است که آنها می‌توانند با فاصله‌ای دور‌تر از مدارس خودرو را در محل مناسبی پارک کنند تا ترافیک ایجاد نشود.
از سوی دیگر نامناسب بودن محلی که برخی از سرویس‌های مدارس در آن اقدام به سوار و پیاده کردن دانش‌آموزان می‌کنند هم یکی دیگر از دلایل ایجاد ترافیک است.
● پیاده روی روی سنگ
این روز‌ها توصیه اکید همه پزشکان و متخصصان بر اهمیت ورزش برای سلامتی بدن است. به همین منظور مکان‌هایی هم برای ورزش شهروندان در سطح شهر اختصاص داده شده است که اغلب آنها دارای تجهیزات و فضای مناسب هستند. اما متاسفانه برخی از این فضا‌ها هم با وجود اینکه کاربری آنها برای پیاده‌روی یا دویدن تعریف شده است، از کیفیت مناسبی برای این استفاده‌ها برخوردار نیستند.
به عنوان مثال برخی از پیست‌های مخصوص پیاده‌روی و دویدن از شیب مناسبی برخوردار نبوده و بیش از حد شیب‌دار یا صاف هستند. همچنین موادی که به عنوان پوشش این پیست‌ها استفاده شده است هم در برخی موارد اصولی نیست.
برای نمونه استفاده از سنگ‌ریزه برای پیست‌های پیاده‌روی و دو، اصولی نبوده و ورزشکاران را با مشکل مواجه می‌کند. بهتر است در این مورد بررسی‌های بیشتری انجام شود تا شهروندان برای ورزش دچار مشکل نشوند.