نکات اولیه فعالیتهای آمادگی جسمانی

بدن انسان از مجموعه استخوان‌ها به عنوان اسکلت، مجموعه عضلات و رباط‌ها به عنوان نگه‌دارنده اسکلت به حرکت در آورده آن، مجموعه تنفسی و گوارش به عنوان تغذیه‌کننده عضلات تشکیل …

بدن انسان از مجموعه استخوان‌ها به عنوان اسکلت، مجموعه عضلات و رباط‌ها به عنوان نگه‌دارنده اسکلت به حرکت در آورده آن، مجموعه تنفسی و گوارش به عنوان تغذیه‌کننده عضلات تشکیل شده است.
ضعف تنفسی و گوارشی باعث ضعف عضلات و عدم توانایی وظایف آن می‌شود. متقابلا عدم تحرک باعث ضعف همه عضلات و اخلال در امر تنفس و گوارش می‌شود بنابراین علاوه بر آنکه تغذیه مناسب و هوای پاکیزه برای انسان ضروری است، به همان اندازه حرکت برای تقویت عضلات و سلامتی اعضا داخلی بدن لازم است. به‌طور مجمل و خلاصه امر ورزش به حرکت و تقویت عضلات و انعطاف مفاصل می‌پردازد و در این رهگذر سه‌شاخصه مهم مورد توجه قرار می‌گیرد، اول تقویت سیستم تنفسی و قلب یعنی ارتقای قابلیت اکسیژن‌گیری شش‌ها. دوم تقویت عضلات بدن به‌عنوان نگهدارنده و به‌حرکت درآورنده اسکلت بدنی و سوم انعطاف دادن هر چه بیشتر به مفاصل جهت حرکت و تحرک راحت‌تر و بهتر است. برای تقویت سیستم تنفسی، رساندن مستمر و هر چه بیشتر اکسیژن به بدن با فعالیت بیشتر مانند دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا به نحوی که ریه‌ها بتواند از حد معمول، اکسیژن بیشتری جذب کند و مقدار اکسیژن جذب‌شده بیش از مقدار مصرف آن در بدن باشد که به این تمرین، تمرین هوازی گفته می‌شود. به‌طور تقریبی می‌توان گفت، چنانچه ضربان تمرین از ۷۰ درصد ضربان ماکسیمم فرد تجاوز نکند، ورزش به صورت هوازی انجام شده است. همان طور که گفته شد تقویت عضلات بدن به عنوان نگهدارنده اسکلت بدن است. در همین راستا دمبل (یا هروزنه دیگر) باعث تقویت دست می‌شود. البته برای طراحی کار عمومی استفاده از وزن بدن یا برخی وسایل ثابت می‌تواند به این امر کمک کند. کار با وزنه یا وزن بدن برای تقویت عضلات می‌تواند به صورت سبک و با تعداد تکرار بیشتر یا «وزنه بیشتر و مقدار تکرار کمتر صورت بگیرد. اما به هر حال نباید در عضلات درد احساس شود و پس از احساس خستگی در عضلات یا احساس درد باید تمرین را متوقف و استراحت کرد (در حدود سه دقیقه)، سپس به تمرین مجدد پرداخت. در مرحله انعطاف‌پذیری مفاصل جهت ورزش کردن نیاز به طول مناسب عضلات و نیز عملکرد رباط‌ها نگهدارنده عضلات دارد، بنابراین لازم است اولا عضلات کوتاه نشود (در اثر انقباض‌های متوالی ناشی از کار قدرتی با وزنه) و دوما رباط‌ها از انعطاف لازم برخوردار باشد و این امر با تمرین‌های کششی و حرکت مفاصل حاصل می‌شود. مراحل برنامه آمادگی جسمانی، در چهار مرحله اجرا می‌شود.
۱) گرم کردن
۲) تمرین برای آمادگی دستگاه قلب و عروق
۳) تمرین برای آمادگی عضلات
۴) بازگشت به حالت اولیه