۲۳ سپتامبر ۲۰۰۴ ـ درباره استراتژی تازه و جهانی آمریکا

بر پایه گزارش ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۴ رابرت برنز (خبرگزاری اسوشییتدپرس)، نوشته روزنامه «یو. اس. ا ـ تودی» و نیز گزارش پنجشنبه ۲۳ سپتامبر دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا به سناتورهای …

بر پایه گزارش ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۴ رابرت برنز (خبرگزاری اسوشییتدپرس)، نوشته روزنامه «یو. اس. ا ـ تودی» و نیز گزارش پنجشنبه ۲۳ سپتامبر دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا به سناتورهای عضو کمیسیون دفاع تغییرات مهمی در استراتژی جهانی آمریکا در دست انجام بود. این گزارش ها نشان می داد که:
جنگ با تروریسم، مبارزه با سایر تهدیدهای بالقوه، و محافظت از راههای حمل نفت؛ بهانه گسترش شبکه های نظامی کوچک و تازه عنوان شده است. این شبکه ها عمدتا به صورت سرپل و تخته پرش خواهند بود و به همین دلیل « لیلی پد» خوانده می شوند که به معنای زنبق آبی است ـ زنبقی که به جای زمین در آب می روید، متحرک است و با امواج و وزش باد جا به جا می شود. در این شبکه ها که تغییری عمده در استراتژی آمریکا پس از جنگ سرد سابق خوانده شده است انبار جنگ افزار، ایستگاه نظامی کوچک با نفراتی اندک مستقر خواهند بود و عمدتا در فرودگاه و یا اسکله برپا خواهند شد. از «داگلاس فایت» مرد شماره ۳ پنتاگون به عنوان معمار این تغییرات نام برده شده است که عقیده دارد : جهان امروز در شرایطی است که آمریکا باید بتواند هر لحظه در هرجا برای عملیات فوری آماده باشد. به نظر او، این برنامه باید ظرف ده سال تکمیل شود و در همین مدت هفتاد هزار نظامی آمریکایی از مناطق جنگ سرد سابق ( آلمان و ... ) به آمریکا باز گردانده شوند.
محل شبکه های تازه از این قرار خواهند بود که بسیاری از آنها هم اکنون بالقوه وجود دارند:
ـ رومانی : پایگاه هوایی میحائیل کوگالنیکون، مرکز آموزش نظامی باباداگ و بندر مانگلیا( دریای سیاه).
ـ بلغارستان: پایگاههای هوایی سارافووف و ایگناتیوف برای انتقال نیرو.
ـ عمان: جزیره مسیره و پایگاه ثومرایت.
ـ آذربایجان و ازبکستان.
ـ جیبوتی ( از ۲۰۰۲ استقرار وجود دارد).
ـ سنگاپور: پایگاه هوایی پایا لبار . پایگاه دریایی چانکی.
ـ سنگال : فرودگاه داکار ( از ۲۰۰۳ استقرار وجود دارد).
ـ اوگاندا : فرودگاه انتبه
ـ خلیج گینه : پایگاه سائو تومه و پرنسیپ.
ـ اکوادور: پایگاه هوایی مانتا.
این شبکه ها علاوه بر پایگاههای سابق در اروپا و آسیا و خاور میانه از جمله بحرین، قطر ، کویت ، سعودی، حضور در عراق و افغانستان ، ایتالیا، اسپانیا ، انگلستان ، ترکیه، آلمان، کره جنوبی، اکیناوا و چند نقطه دیگر ژاپن و ... و نیز پایگاههای مشترک ناتو است. در حال حاضر با لهستان ، تایلند ، فیلیپن و ازبکستان مذاکراتی در این زمینه درجریانست.
رامسفلد از این استراتژی به عنوان «تنظیم تازه» نام برده و ویلیام آرکین تحلیلگر دفاعی گفته است: وضعیت تازه، به زبان ساده همان وجود امپراتوری جهانی است. آمریکا حدود ششصد هزار نظامی در نقاط مختلف جهان دارد و کشتی های نظامی اش در دریاها در رفت و آمدند.