ماجرای نامزد سابق و ویلا

من در شرف ازدواج هستم و درباره رابطه‌ام هیچ مشکلی ندارم؛ اما یک مساله نگران‌کننده در این میان هست که خیال مرا آشفته کرده: نامزد من ویلایی رو به اقیانوس آرام نزدیک سان فرانسیسکو …

من در شرف ازدواج هستم و درباره رابطه‌ام هیچ مشکلی ندارم؛ اما یک مساله نگران‌کننده در این میان هست که خیال مرا آشفته کرده: نامزد من ویلایی رو به اقیانوس آرام نزدیک سان فرانسیسکو دارد که در آن با نامزد سابقش شریک است‌ و این خانم هم پهلوی همان ویلا اقامت دارد. متاسفانه او در موقعیتی نیست که بتواند سهم نامزد مرا بخرد. من معتقدم که این ویلا یک سرمایه‌گذاری مشترک متعلق به رابطه قبلی است که باید از بین برود؛ اما بازار نابسامان مسکن اجازه انجام این کار را نمی‌دهد.
ماری
▪ ماری عزیز
با وجودی که با تو احساس همدردی می‌کنم باید اشتباهت را اصلاح کنم. سرمایه‌گذاری مربوط به یک رابطه، آن سرمایه‌گذاری است که در آن رابطه خاص ارزشی بیشتر از خارج آن داشته باشد؛ مثل یک مجموعه عکس‌های متعلق به مراسم عروسی. این ویلا ارتباط خاصی به رابطه ندارد، این تنها یک سرمایه‌گذاری بی‌سود است که قابلیت نقدشوندگی هم ندارد.
می‌توان از شر این ویلا خلاص شد بی‌آنکه ارزشش را از دست بدهد؛ البته نه در شرایط فعلی که هیچ یک از طرفین حاضر به خرید سهم دیگری نیست.
اگر نامزدت سهمش را به یک غریبه بفروشد، بی‌شک باید ضرر بدهد؛ اما در واقع حتی اگر آن را نفروشد هم این ضرر هم‌اکنون به تحقق پیوسته است، پس عدم علاقه او به فروش ویلا دلیلی جز یک‌دندگی و نابلدی در سرمایه‌گذاری ندارد.
من پیشنهاد می‌کنم که تو سهم نامزدت را بخری؛ آن هم با قیمت حراجی. آن وقت تمام مذاکرات بعدی درباره ویلا بین تو و آن نامزد سابق انجام خواهد شد. اگر ازدواجت موفق از آب در بیاید که می‌توانی منافع را با همسرت شریک شوی؛ اما اگر هم درنیامد، حداقل از پیش غرامتی برای خودت تدارک دیده‌ای.

تیم‌هارفورد
ترجمه: مجید روئین