آنتونی رابینز

بیش از بیست سال است که آنتونی رابینز، زندگی خود را وقف کرده تا پیشرفته‌ترین اصول ایجاد تغییرهای سریع در زندگی انسانها را کشف کند. او یکی از متخصصان کشور آمریکا در زمینه‌ٔ روانشناسی، …

بیش از بیست سال است که آنتونی رابینز، زندگی خود را وقف کرده تا پیشرفته‌ترین اصول ایجاد تغییرهای سریع در زندگی انسانها را کشف کند. او یکی از متخصصان کشور آمریکا در زمینه‌ٔ روانشناسی، افزایش کارآئی و شیوه‌های پیشرفقت اساسی شغلی، بهبود عملکرد و افزایش سودآوردی سازمان‌ها، افزایش سلامت عاطفی، بهبود روابط، بهبود وضعیت مالی، مدیریت زمان، سلامت جسمانی و شادابی و رشد فردی است. در حالیکه بیشتر متخصصان انگیزش سعی می‌کنند در افراد انگیزه‌ٔ تغییر پدید آورند، آنتونی شیوه‌ای عملی و ابزاری علمی ایجاد کرده است تا افراد نیرومندی خود را افزایش دهند.
آنتونی رابینز زندگی خود را وقف مطالعه و موشکافی در زمینه‌ٔ الگوهای موفقیت موفقترین و بزرگترین مردان کرده و این الگوها را به صورتی ساده بیان کرده است که قابل استفادهٔ روزمرهٔ همهٔ افراد باشد. همچنین مهارت‌های پویا و شیوه‌های مؤثر خود را برای کمک به کودکان و افراد بی‌خانمان به کار گرفته است. آنتونی مشاور اعضاء سه خانواده‌ٔ سلطنتی و رهنمای روزانه یا هفتگی بسیاری از چهره‌های جهانی است. او بر توانممدی میلیونها افراد جهان افزوده است تا آنان بتوانند با کمک پنج جلد کتاب پرفروشی که وی نوشته است، زندگی خود را بهتر سازند، کتابهائی که به ۱۴ زبان زنده ترجمه شده و به همراه کاستهای صوتی عرضه گردیده است. تنها کاستهای وی که در مدت کمتر از پنج سال به فروش رسیده است به ۲۵ میلیون دلار بالغ می‌شود.
آنتونی رابینز از سال ۱۹۹۲ مربی و مشاور بسیاری از برندگان جوایز المپیک و چهره‌های ورزشی جهان بوده است. وی همچنین مشاور مدیریت بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت آی. بی. ام، زیراکس، هالمارک و حدود ۵۰۰ شرکت بازرگانی دیگر بوده و حتی ارتش و رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از خدمات وی بهره‌مند شده‌اند.
در انگلستان از وی به عنوان مشاور برای احیا و تجدید سازمان شفیلد استفاده شد و او در برابر نمایندگان پارلمان و مجلس سنای آن کشور سخنرانی کرد. وی همچنین صاحب یک مؤسسه غیر انتفاعی به نام بنیاد رابینز است که اعضاء داوطلب این مؤسسه هر سال در روز عید شکرگزاری بیش از ۱۲۵ هزار نفر از افراد بی‌بضاعت آمریکا را در ۶۵ شهر شمالی تغذیه می‌کنند. او سمینارها و سخنرانی‌های بسیاری را برگزار و شاگردان فراوانی را تربیت کرده است. یکی از کارهای وی عبور دادن شرکت‌کنندگان در سمینار از روی آتش است. او افراد علاقه‌مند را تشویق می‌کند که با پای برهنه از روی بستری از زغال‌سنگ گداخته به طول بیش از شش متر عبور کنند. تعداد کسانی که تاکنون موفق به این کار شده‌اند به صدها هزار نفر می‌رسد. کسانی که طی این مرحله دچار سوختگی جزئی شده باشند، بسیار نادر هستند. ضمناً خود وی این کار را فاقد ارزش اقتصادی و اجتماعی می‌داند و عقیده دارد که این کار فقط برای افزایش اعتماد به نفس است.
بهتر است بدانید که آنتونی رابینز در آخر فوریه ۱۹۶۰ میلادی در خانواده‌ای فقیر متولد شد و در حال حاضر چهل و شش سال سن دارد. در دوران تحصیل بسیار اهل مطالعه و در میان دوستانش به دانستن مطالب فراوان معروف بود. در ابتدای جوانی شغل وی سرایداری ساختمان بود و خودش در یک آپارتمان چهل متری زندگی میکرد. وسیلهٔ نقلیه او یک فولکس واگن قورباغه‌ای قراضه بود. در ضمن حدود بیست کیلو اضافه وزن داشت. سرانجام، روزی تصمیم گرفت تا وزن خود را کاهش دهد و برای این منظور، کتاب‌های مختلفی را مطالعه کرد، اما دریافت که اغلب دستورهای آنها با هم متناقض است و قانع‌کننده نیست. لذا با شیوهٔ الگوسازی سعی کرد طرز فکر و رفتار افراد متناسب و خوش‌اندام را سرمشق خود قرار دهد.
پس از آنکه در کاهش وزن خود و رسیدن به وزن دلخواه، آن هم در مدت نسبتاً کوتاه، توفیق یافت، با خود اندیشید که شاید بتواند با همان شیوه‌ای که وزن خود را کم کرده، در سایر امور زندگی هم موفق شود و به دیگران هم کمک کند که به هدف‌های زندگی خود دست یابند. به نظرش رسید که افراد بشر دستگاه عصبی تقریباً مشابهی دارند و اگر کسانی توانسته‌اند کارهائی را به انجام رسانند، پس او هم می‌تواند با همان شیوه به همان نتیجه برسد، به شرط آنکه دقیقاً از همان راه برود و همان کارها را بکند.
یکی از عواملی که موجب شهرت و معروفیت بیشتر وی شد، کمک به ارتش ایالات متحده در تدریس تیراندازی بود. جالب اینکه خود وی تیراندازی نمی‌دانست و از جنگ و اسلحه نفرت داشت. اما به کمک شیوه‌های ان.ال.پی (برنامه‌ریزی عصبی ـ کلامی)، اطلاعات عمیق روانشناسی و لحن نافذ و احاطه به اصول آموزش موفق شد به نظامیان طرز صحیح تیراندازی را یاد دهد. شیوهٔ او باعث شد که نقایص آموزش تیراندازی به نظامیان رفع و در هزینه‌های آموزشی ارتش صرفه‌جوئی شود.
آنتونی تاکنون دو بار ازدواج کرده و هم‌اکنون در کنار همسر خود سیج در جزیره‌ٔ فیجی زندگی می‌کند. وی زمین بزرگی را در جزیرهٔ مزبور خریداری و آن را به یک مرکز تفریحات سالم تبدیل کرده است. در این مجتمع تفریحی افراد علاقمند می‌توانند ضمن استراحت، از آب و هوا، مناظر زیبای طبیعی، جنگل و دریا استفاده کنند و یا به ورزشهای گوناگون نظیر شیرجه، شنا و غواصی در زیر آب بپردازند.
آنتونی رابینز، خود فردی ورزشکار و با ورزشهائی از قبیل کاراته، غواصی، دو، اتوموبیل‌رانی سرعت و خلبانی هلیکوپتر کاملاً آشناست. وی در زمانی که بیش از ۲۵ سال نداشت، حاصل مطالعه و تجارت خود را به صورت کتابی منتشر کرد که ظرف مدت کوتاهی راه خود را در میان کتاب‌های استثنائی و پرفروش باز کرد و به سرعت به زبان‌های گوناگون ترجمه و با استقبال کم‌نظیر مواجه شد. کتاب‌های وی در ایران توسط آقای مجرد‌زاده کرمانی به فارسی ترجمه شده و زیر عنوان کلی به سوی کامیابی منتشر شده است. این کتاب‌های بارها تجدید چاپ شده و هنوز هم جزو سری پرفروشترین کتاب‌های کشور به شمار می‌روند.