استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان طاسی سر

حدود ۴۰ درصد مردان و ۲۰ درصد زنان بالای ۵۰ سال دچار درجاتی از ریزش مو هستند. درمان‌هایی که در حال حاضر برای این مشکل وجود دارد، شامل درمان‌های دارویی و پیوندی است... بعضی داروها …

حدود ۴۰ درصد مردان و ۲۰ درصد زنان بالای ۵۰ سال دچار درجاتی از ریزش مو هستند. درمان‌هایی که در حال حاضر برای این مشکل وجود دارد، شامل درمان‌های دارویی و پیوندی است...
بعضی داروها به صورت گذرا باعث افزایش رشد مو می‌شود ولی این شیوه درمانی تنها جهت ریزش موی خفیف موثر است و در درمان ریزش موی شدید تاثیر قابل توجهی ندارد. به علاوه عوارض جانبی مصرف دراز مدت داروها را نیز باید مدنظر داشت.
پیوند مو با تکنیک‌های مختلف (از جمله با انتقال گرافت مو از پشت به جلوی سر) انجام می‌شود. روش درمانی دیگری هست که در آن، تعداد موهای موجود تغییری پیدا نمی‌کند ولی با تغییر در توزیع آنها نقش درمانی ایفا می‌شود.
عمل جراحی پیچیده و وقت‌گیر است و بسیاری بیماران به همین دلیل انجام آن را نمی‌پذیرند. بسیاری از افراد نمی‌توانند از این تکنیک استفاده کنند چون در این تکنیک به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ فولیکول مو احتیاج است که درصد بالایی از افراد با مشکل فقدان موی کافی برای پیوند مواجه هستند.
در این پروژه که از سلول‌های فولیکول مو برای کاشت استفاده می‌شود، مشکلات بسیار کمتری پیش راه است چراکه برداشت بافت از بیمار تنها با یک نمونه کوچک که شامل تقریبا ۱۲۰ فولیکول مو باشد،‌ انجام می‌شود و بنابراین آسیب آزاردهنده پوست سر به شکل حیرت‌انگیزی کاهش می‌یابد بنابراین، این تکنیک بسیار ساده‌تر با مدت زمان کوتاه و درد کمتری همراه است. مزیت دیگر این روش استفاده مجدد از همان نمونه کوچک در صورت ناکافی بودن مقدار مو است که در پیوند مو چنین امری امکان‌پذیر نیست.
و اما کشف سلول‌های بنیادی فولیکول مو مژده‌ای بود برای بیمارانی که از ریزش مو رنج می‌برند. در این روش واکنش متقابل سلول‌های بنیادی فولیکول مو با سلول‌های فرانشینال درم در محیط آزمایشگاه با تکثیر قابل توجهی همراه بوده است. اما این روش مشکلات خود را نیز دارد؛ از جمله اینکه در این روش باید توانایی سلول‌های بنیادی در تولید مو حفظ شود و مطمئن باشیم که تعداد قابل توجهی از سلول‌ در هر بیمار تولید شده و باعث رشد موی استاندارد قابل قبولی برای بیمار شود.
به علاوه این خطر وجود دارد که هیچ کدام از این موها دوام رشد نداشته باشد و موهای رشد نیافته باقی بماند و موهای رشد یافته نیز قطر و رشد و سلامت قابل قبولی داشته باشد.
هزینه بسیار بالای این روش و نگرانی در مورد مشکلات احتمالی بعدی و عدم ایجاد ظاهر دلخواه با توجه به اینکه کنترل ویژه‌ای در مورد تراکم یکنواخت و جهت موها وجود ندارد، از دیگر مشکلات این روش هستند.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده/ متخصص پوست و مو، رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک