نوزادان و رفلاکس

برگشت اسید از معده یا همان رفلاکس درنوزادان خیلی شایع است. افراد درهر سن وسالی از رفلاکس شکایت دارند ولی در نوزادان به این دلیل که فقط از مایعات و غذاهائی غیرجامد استفاده می …

برگشت اسید از معده یا همان رفلاکس درنوزادان خیلی شایع است. افراد درهر سن وسالی از رفلاکس شکایت دارند ولی در نوزادان به این دلیل که فقط از مایعات و غذاهائی غیرجامد استفاده می کنند این امر بیشتر شایع است. ساختار معده نوزاد با افراد بزرگسال چندان تفاوت ندارد و وقتی دریچه پائین نای درحال استراحت است. رفلاکسی یا برگشت اسید رخ می دهد. این دریچه به صورت یک زبانه وظیفه دارد مانع از برگشت محتویات معده به داخل مری شود. هنگام بلع غذا این دریچه باز می شود و بعد از اتمام عمل این دریچه بسته می شود تا مری و سایر اعضا ازتماس با اسید معده در امان باشند.
متاسفانه تشخیص این که آیا نوزادان دچار سوزش سردل مزمن شده است یا خیر چندان راحت نیست. به منظور تشخیص این مطلب شما باید حتما با پزشک خود مشورت کنید. هرچند نشانه هایی نیز وجود دارد که مشکلات در خوابیدن، سرفه، کاهش وزن، بی اشتهایی، ترشح بزاق بیش از حد و مشکلات تنفسی از علائم این نشانه ها می باشند.
عارضه بازگشت اسید معده باعث به وجود آمدن ناراحتی های تنفسی نیز می شود نظیر سینه پهلو، تنگی و زخم دیواره مری و سوء تغذیه . از دیگر علائم رفلاکس اسید در نوزادان می توان به سرفه مداوم، اختلالات تنفسی، ترشح بیش از حد بزاق دهان، تحریک پذیری و گریه غیر معمول، درد سینه و تورم گلو اشاره کرد.
دلایل زیادی برای بازگشت اسید معده در نوزادان وجود دارد. یکی از دلایل عمده مصرف بیش از مایعات و غذاهای غیر جامد به نسبت افراد بزرگسال می باشد.
دومین دلیل شایع خوابیدن بیش از حد به پشت می باشد که باعث تشدید این حالت می شود وجود این دو حالت و قابلیت برگشت سریع مایعات به نسبت جامدات، به دریچه نای فشار وارده می کنند و باعث برگشت اسید می شوند از دیگر دلایل برگشت اسید می توان به آناتومی ساختارمعده کودک، عادات غذایی نامناسب، استعمال دخانیات توسط اطرافیان، اضافه وزن و حساسیت های غذایی اشاره کرد.
علاوه بر معاینه کودکان جهت تشخیص بیماری بازگشت اسید معده، نوع اسید معده کودک نیز باید آزمایش شود. شرایطی نیز وجود دارد که بازگشت اسید معده را کاهش می دهد از جمله تغییرات عادات غذایی، سرپا نگه داشتن کودک بعداز خوردن غذا.
هرچند برگشت اسید معده یک بیماری و نیازمند مراقبت و داروهای پزشکی است ولی به مرور با تغییرات شیوه تغذیه کودک و رشد او به مروراز بین می رود.