استفاده بهینه از زباله

شما می‌توانید با به کار بردن راهکارهای ساده‌ای هم به حفظ محیط‌زیست کمک کنید و هم از میزان انباشت زباله‌های خانگی بکاهید. نکته‌های زیر چند راهکار در این زمینه به شما پیشنهاد …

شما می‌توانید با به کار بردن راهکارهای ساده‌ای هم به حفظ محیط‌زیست کمک کنید و هم از میزان انباشت زباله‌های خانگی بکاهید. نکته‌های زیر چند راهکار در این زمینه به شما پیشنهاد می‌دهد:
۱) برای حفظ محیط‌زیست بهتر است هنگام خرید، مبلمان و وسایلی را انتخاب کنید که بتوانید مدت زمان بیشتری از آنها بهره ببرید. مبلمانی که به سرعت از مد می‌افتند و پس از مدت کوتاهی دیگر نمی‌توان از آنها استفاده کرد، انتخاب مناسبی نیستند.
۲) برای تنوع و تغییر مبلمان از تغییرات جزیی مانند تغییر رنگ رویه مبل استفاده کنید.
۳) مقواها و بسته‌بندی‌ها را دور نریزید و در صورت امکان از آنها استفاده کنید. می‌توانید جعبه کفش را با کاغذ کادو یا کاغذ رنگی بپوشانید و برای نگهداری سی‌دی و لوازم شخصی بچه‌ها از آن استفاده کنید.
۴) قوطی‌های شیشه‌ای و پلاستیکی را پس از مصرف بشویید و خشک کنید و برای نگهداری مواد غذایی از آنها استفاده کنید. شیشه مربا، عسل و سس مایونز برای نگهداری سبزی‌های خشک مناسب است و موجب می‌شود عطر سبزی مدت زمان بیشتری حفظ شود.
۵) هنگام خرید به برچسب قابل بازیافت دقت کنید و محصولاتی را خریداری کنید که زباله کمتری تولید می‌کنند. برخی تولیدکننده‌ها محصولاتی مانند عسل، سس مایونز و شکلات صبحانه را در ظرفی شبیه لیوان بسته‌بندی می‌کنند. پس از استفاده از این محصولات نه فقط زباله تولید نمی‌شود، بلکه یک دست لیوان هم به لوازم آشپزخانه اضافه می‌شود که قابل استفاده است و دور ریخته نمی‌شود.
۶ ) کنار سینک ظرفشویی و دستشویی سرویس بهداشتی جای مایعی پمپی نصب کنید. با این کار می‌توانید مایع دستشویی و مایع ظرفشویی را در بسته‌بندی بزرگ خریداری کرده و به تدریج در این ظروف بریزید و علاوه بر استفاده راحت‌تر جای چند قوطی پلاستیکی را در سطل زباله‌تان خالی کنید.
۷) با ظرف ماست و قوطی شیر برای بچه‌ها اسباب‌بازی، جامدادی لیوانی و قلک درست کنید و با رنگ روی آن را به سلیقه خودتان تزیین کنید.
۸ ) برای کاهش حجم زباله‌های تر و کمک به تفکیک زباله‌های تر و خشک از چند سطل زباله با رنگ‌های مختلف در کنار هم استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که از یک سطل زباله سبز برای پسماندهای خشک و یک سطل زباله قرمز برای پسماندهای تر استفاده کنید.
در صورتی که در خانه باغچه دارید، یک سطل هم برای سبزی‌ها و پوست میوه‌ها بگذارید و از آن برای تهیه کمپوست استفاده کنید.
برای حفظ بهداشت، پیشگیری از آلودگی و مبارزه با حشرات، زباله‌های تر را در سطل دردار قرار دهید.