۸ سپتامبر ۲۰۰۵ ـ زیانهای توفان کاترینای سپتامبر ۲۰۰۵ در آمریکا

هشتم سپتامبر ۲۰۰۵ در واشنگتن اعلام شد که خسارات مالی وارده از توفان دریایی کاترینا به سه ایالت جنوبی آمریکا بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است که با توجه به کسری بودجه …

هشتم سپتامبر ۲۰۰۵ در واشنگتن اعلام شد که خسارات مالی وارده از توفان دریایی کاترینا به سه ایالت جنوبی آمریکا بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است که با توجه به کسری بودجه موجود و تجاوز قروض دولت (از راه فروش اوراق قرضه به داخل و خارج) از تریلیونها دلار، به اقتصاد کشور ضربه ای تازه می زند.
شهردار نیوارلئان هفتم سپتامبر ۲۰۰۵ به باقیمانده ساکنان شهر که برآورد شده بود ده تا ۱۵ هزار نفرند دستور تخلیه داده و اخطار کرده بود که اگر توجه نکنند با زور تخلیه خواهند شد زیرا ماندن در خانه های ویران و پر از آب و لجن، خطرناک است. برخی از این مردم گفته بودند که خانه های آنان را آب فرا نگرفته، احساس خطر نمی کنند و نمی خواهند خانه خود را ترک گویند و آواره دیار ناآشنا شوند و به چشم نیازمند به آنان نگاه شود.
شبکه های تلویزیونی آمریکا در ده روز مختوم به هشتم سپتامبر ۲۰۰۵ توجه خود را از سایر اخبار برگرفته و تمامی وقتشان را به پخش اخبار توفان کاترینا و ویرانگری های آن داده بودند که خلاف اصول ژورنالیسم اصیل است. برای مثال مخاطبان این شبکه در طول این مدت از ادامه حوادث عراق و تصرق قسمتی از شهر قائم در نزدیکی مرز سوریه توسط مخالفان بی خبر مانده و در این زمینه به سردبیران روزنامه ها نامه فرستاده بودند که پی در پی چاپ می شد.
بهای بنزین در آمریکا بر اثر از کار افتادن پالایشگاههای جنوب این کشور و آسیب رسیدن به خط لوله سراسری انتقال نفت بالا رفته بود و متوسط آن هفتم سپتامبر ۲۰۰۵ به هر گالن سه دلار و پنج سنت رسیده بود. بعدا برخی رسانه های چاپی نوشتند که کمپانی های نفتی صاحب این پالایشگاهها موضوع ازکارافتادن پالایشگاهها را بزرگ کرده بودند تا بهای بنزین بالا برود و سود بیشتری عاید آنها کند.
بزرگ کردن اخبار توفان به صورت ۲۴ ساعته از سوی شبکه های تلویزیونی باعث سوء استفاده مقاطعه کاران مربوط از دولت شده و گروهی از مردم محل نیز بدون اینکه آسیبی دیده باشند از کمکهای مالی دولت برخوردار شده بودند و ....