۷ سپتامبر ـ نویسنده داستان های سیاسی - نگاهی به روش کار او

«ماریو مونته فورته تولدو» داستان نگار شهیر گواتمالایی و یکی از نویسندگان بزرگ قرن ۲۰ در زبان اسپانیایی ششم سپتامبر ۲۰۰۳ در ۹۲ سالگی دیده از جهان فرو بست. معروفترین داستان او …

«ماریو مونته فورته تولدو» داستان نگار شهیر گواتمالایی و یکی از نویسندگان بزرگ قرن ۲۰ در زبان اسپانیایی ششم سپتامبر ۲۰۰۳ در ۹۲ سالگی دیده از جهان فرو بست. معروفترین داستان او «راهها به کجا ختم می شوند» عنوان دارد که برپایه آن فیلم سینمایی پر بیننده ای هم ساخته شده است. بیشتر داستانها و نمایشنامه های «مونته فورته» زمینه سیاسی و انتقادی در حمایت از مردم دارد. همچنین از او چندین رساله درباره حکومت، دمکراسی، احزاب و سازمانهای بین المللی برجای مانده است.
گواتمالائی ها که او را منعکس کننده دشواری های خود می دانستند، نظر به اعتمادی که داشتند در دهه ۱۹۴۰ وی را به نمایندگی خود به پارلمان فرستادند که در آنجا رئیس مجلس شد. بعدا دولت چپگرای گواتمالا (همان دولتی که با کودتایی نظیر براندازی ۲۸ امرداد ساقط شد) وی را به نمایندگی از خود به سازمان ملل فرستاد.
«مونته فورته» پس از درنظرگرفتن موضوع هر داستان به میان مردم مربوط به سوژه می رفت و مدتی را میان آنان زندگی می کرد تا نوشته او انعکاس واقعیات باشد.