۱۱ شهریور :‌ در شهر چه گذشت ؟

● رفتارها جدا از انواع موانعی که در برخی پیاده‌رو‌ها، عبور و مرور عابران را مختل می کند تیرهای چراغ برق کج شده یا تیر‌هایی که دقیقا در وسط پیاده‌رو قرار گرفته‌اند هم تا حدود …

● رفتارها
جدا از انواع موانعی که در برخی پیاده‌رو‌ها، عبور و مرور عابران را مختل می کند
تیرهای چراغ برق کج شده یا تیر‌هایی که دقیقا در وسط پیاده‌رو قرار گرفته‌اند هم تا حدود زیادی در این زمینه مشکل ایجاد می‌کنند.
گاهی تیر چراغ برق به نحوی در وسط پیاده‌رو قرار گرفته است که به هیج وجه امکان عبور از اطراف آن وجود ندارد. به همین دلیل عابران ناچارند وارد خیابان شوند و بخشی از راه را از طریق خیابان ادامه دهند.
این در حالی است که می‌توان موقعیت بهتری برای نصب تیر‌های چراغ برق در نظر گرفت تا عابران را دچار مشکل نکند. البته در بیشتر موارد در پی گزارش‌های مردمی به این مشکل رسیدگی شده است.
حالا که بیشتر پیاده‌روهای خیابان‌های اصلی پایتخت نو نوار شده‌اند و شهروندان پس از سال‌ها رغبت می‌کنند در پیاده‌روها قدم بزنند باید با از بین بردن این موانع مزاحم انگیزه پیاده‌روی را در شهروندان تقویت کرد.
● خودرو‌های جاگیر
در شرایطی که پیدا کردن جای پارک به یک معضل اساسی در شهر تبدیل شده است، جاخوش‌کردن برخی خودرو‌ها کنار خیابان برای ماه‌‌ها و حتی سال‌ها این مشکل را تشدید کرده است.
متاسفانه در برخی کوچه‌ها و حتی خیابان ها، خودرو‌های فرسوده واز کار افتاده‌ای پارک و رها شده‌اند که صاحبان آنها از ترس هزینه‌های تعمیر آنها از خیرشان گذشته و آنها را رها کرده‌اند.
این در حالی است که این خودرو‌ها برای مدت‌زمان طولانی جای پارک دیگر خودرو‌ها را اشغال می‌کنند. البته حمل این خودرو‌های فرسوده و از رده خارج به قبرستان ها هزینه‌ای هم در بردارد اما در مقابل جلوگیری از زشت شدن چهره شهر و خالی کردن جای پارک برای سایر خودرو‌ها پرداخت این هزینه توسط مراجع مسئول منطقی به نظر می‌رسد.
به هر حال از شهروندان انتظار می‌رود که گزارش خودروهای رها شده برای مدت طولانی کنار خیابان را به شماره‌های ۱۱۰ و یا ۱۳۷ اعلام کنند.
● فارسی را پاس بداریم
اگر هنگام عبور از خیابان والدینی را مشاهده کردید که به یکباره جلوی چشم‌های فرزندشان را گرفته‌اند به هیچ‌وجه گمان بد نکنید. شاید آنها فقط برای جلوگیری از کاهش نمره املای وی این کار را کرده‌اند.
برای اینکه متوجه ربط موضوع شوید بهتر است نگاهی به تصویری که فرشید حیدری برای ما فرستاده بیندازید. به طور حتم شما هم موافقید که اگر فرزند دلبند آنها نگاهی به این تابلو بیندازد و این اشتباه املایی را در ورقه امتحان خود ثبت کند دست‌کم یک نمره از وی کم خواهد شد.
به هر حال ارسال عکس‌های گوناگون از غلط‌های املایی موجود در سطح شهر و به‌ویژه در برخی تابلو‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد که شهروندان به این اشتباه‌ها حساسند. به طور حتم همه ما در کودکی برخی غلط‌های املایی امتحان خود را مدیون این تابلو‌ها بوده‌ایم و بنابراین برای جلوگیری از رواج آنها مایلیم هر چه زودتر این غلط‌های املایی از سطح شهر حذف شود.
● گوشی‌های پر سر و صدا
صدای نتراشیده و نخراشیده برخی از این خواننده‌ها به علاوه برخی افکت‌های صدایی آن‌هم با صدای بلند روی گوشی تلفن همراه واقعا اعصاب برای اطرافیان باقی نمی‌گذارد. در تاکسی و اتوبوس در میهمانی و حتی در خواب باید این صدا‌ها را تحمل کنی.
برخی افراد هم که فکر می‌کنند صدای گوشی آنها خیلی منحصر به فرد است به قدری صدای آن‌را بلند می‌کنند که تا ساعت‌ها صدای آن در گوش تکرار می‌شود. در انواع و اقسام کلاس‌های درس و غیره نیز که این صدا‌ها همچنان ادامه دارد؛
حال آن‌که تابلوی کنار در‌های ورودی به خوبی گویای این است که باید پیش از ورود به کلاس گوشی را خاموش کرد. به هر حال احترام به حریم دیگران حتی از نوع صوتی جزو الفبای فرهنگ زندگی اجتماعی محسوب می‌شود.
البته یادآوری ناپسند بودن کار دیگران نیز حتی در مورد بلندی صدای گوشی تلفن همراه نیز جزو حقوق افراد جامعه محسوب می‌شود که به نظر می‌رسد شهروندان این حق را از یاد برده‌اند