۳ سپتامبر ۱۹۳۹ ـ روزی که دولت لندن به آلمان اعلان جنگ داد

سوم سپتامبر ۱۹۳۹ - دو روز پس از آغاز حمله نظامی آلمان به لهستان - دولتهای فرانسه، انگلستان و دو مهاجر نشین انگلیسی: استرالیا و نیوزیلند و متعاقب آنها کانادا به آلمان اعلان جنگ …

سوم سپتامبر ۱۹۳۹ - دو روز پس از آغاز حمله نظامی آلمان به لهستان - دولتهای فرانسه، انگلستان و دو مهاجر نشین انگلیسی: استرالیا و نیوزیلند و متعاقب آنها کانادا به آلمان اعلان جنگ دادند. دولت انگلستان بامداد آن روز سفیر خود در برلین را به وزارت امور خارجه آلمان فرستاده و تا ساعت ۱۱ بامداد به این دولت مهلت داده بود که دستور بازگشت نیروهای خودرا از لهستان بدهد. دولت فرانسه تا ساعت پنج بعدازظهر سوم سپتامبر به آلمان چنین مهلتی را داده بود. چون هیتلر به این دو اخطار اعتنا نکرده بود ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه بامداد به وقت لندن، نویل چمبرلینNeville Chamberlaine نخست وزیر انگلستان از رادیو لندن اعلام داشت که آن دولت از آن پس خود را با آلمان در حالت جنگ می داند. وی گفت که کابینه جنگ مرکب از ۹ وزیر تشکیل شده و لایحه "خدمت ملی" در ساعات آینده به پارلمان داده می شود. طبق این لایحه که سریعا تصویب شد اتباع ۱۸ تا ۴۱ ساله انگلیسی به سربازی احضار شدند. از همان روز تخلیه کودکان، بانوان خانه دار و سالخوردگان از لندن و شهرهای بزرگ انگلستان آغاز شد. با وجود این تا مدتها میان انگلستان و آلمان عملا برخورد نظامی روی روی نداد. ولی آلمانی ها مدعی شده بودند که در همان روز برخی نظامیان فرانسه به قلمرو آلمان تعرض کرده بودند!.
بهانه هیتلر از حمله به لهستان، باز گرداندن اراضی آلمانی بود که پس از جنگ جهانی اول - طبق توافق فاتحان - از آن کشور جدا و به لهستان ضمیمه شده بود. هیتلر با جلب موافقت سران دولتهای لندن و پاریس، در مارس ۱۹۳۹ به بوهمیا و موراویا (دو منطقه آلمانی نشین چک) نیرو فرستاده و آنجا را عملا متصرف شده بود. هیلتر قبلا اعلام کرده بود که آلمانی ها (ژرمن ها) باید دارای دولت واحدی باشند و در پی آن اتریشی ها به آلمان پیوسته بودند.