طب سنتی » بیماری چیست و بیمار کیست ؟

به هم ریختگی نظم درون بدن را بیماری می‌گویند و بیمار کسی است که به دست خود یا بر اثر عوامل زیست‌محیطی دچار ناهنجاری‌های داخل بدن شده باشد. اجتناب از خوردن اغذیه مضر، پایین آوردن …

به هم ریختگی نظم درون بدن را بیماری می‌گویند و بیمار کسی است که به دست خود یا بر اثر عوامل زیست‌محیطی دچار ناهنجاری‌های داخل بدن شده باشد.
اجتناب از خوردن اغذیه مضر، پایین آوردن مصرف داروهای گوناگون که به شکل بی‌رویه‌ای مصرف آن مرسوم شده، قرار نگرفتن در محیط‌های آلوده و میکروب‌زا، رعایت بهداشت فردی و جمعی، کاهش فشارهای عصبی بی‌مورد مصرف میوه و سبزی‌های تازه و پرداختن به ورزش روزانه و مستمر، می‌تواند از آسیب‌های جدی جلوگیری کند.
از این رو باید با آگاهی کامل جلوی حملات مخرب مهاجمان به نظام درونی بدن گرفته شود.
حملات ابتدا به سلول‌هاست، مقاومت در مقابل حملات سبب بیماری می‌شود که اولین نشانه‌های آن؛ ضعف عمومی و متعاقب آن بی‌قراری است. به تدریج با زیاد شدن حملات، مریضی، خودش را به اشکال مختلف نشان می‌دهد سلول‌ها نیازمند تغذیه هستند وقتی سلول‌ها از دریافت نیازهای مواد مورد نیاز بازمی‌مانند بیماری، خودش را همراه با درد نشان می‌دهد. نتیجه اینکه با تغذیه کامل و به موقع سلول‌ها که نیازمند انواع ویتامین‌ها و املاح هستند از گرفتار شدن در دام بیماری‌ها مصون می‌مانیم.
● درمان کبدی
در درمان کبدی، طحال را نیز در نظر داشته باشید چون در بعضی موارد تورم کبدی با بزرگی طحال همراه است بیماری‌های عفونی و کم‌خونی‌ها در بزرگی طحال بی‌تاثیر نیست. با پاکسازی کبد از خلط غالب از هپاتیت و سیروز کبدی پیشگیری کنید.
● مراقب کبد باشید
یکی از آسیب‌پذیرترین عضو درون بدن، کبد است. التهاب جدی و خطرناک کبد را، هپاتیت می‌گویند و هپاتیت ویروسی شیوع بیشتری در بین مردم دارد. سه نوع هپاتیت وجود دارد C، B، A که نوع A آن در افراد زیر ۱۶ سال بروز می‌کند و نوع C و B در همه افرادی بالای ۱۶ سال ممکن است، بروز کند. بیشترین علامت هپاتیت؛ سفید شدن و بی‌رنگی چشم‌ها، زردی پوست، خستگی مفرط، در بعضی موارد لاغری، دل بهم‌خوردگی، پررنگی ادرار، کم‌رنگی مدفوع و بسیاری موارد دیگر.
● کاهو با سکنجبین
اگر به خوردن کاهو با سکنجبین عادت دارید مطمئن باشید دچار عارضه‌های جدی طحال و کبد نخواهید شد. سکنجبین مطمئن‌ترین دوست کبد است مردم عادت دارند آب را یک نفس بخورند که بسیار مضر است حتما آب را جرعه‌جرعه بنوشید به خواب و استراحت شبانه اهمیت فراوان بدهید، شب‌ها زود بخوابید و صبح‌ها زود از خواب برخیزید.
از افراط و تفریط بپرهیزید، پرکاری قوی‌ترین دشمن انسان، مخصوصا کبد است. با ما در مورد انواع بیماری‌ها به خصوص کبد مشورت کنید. مطمئن باشید رضایت شما حاصل خواهد شد، سلامت شما آرزوی ماست.
● عامل هپاتیت A
ـ عامل هپاتیت A معمولا از رعایت نکردن بهداشت و نشستن دست‌ها و خوردن اغذیه آلوده به وجود می‌آید.
ـ هپاتیت C و B به علت رعایت نکردن مسائل جنسی بروز می‌کند و بیشتر بین افراد معتاد شایع است.
ـ اگر از نزدیکان شما کسی گرفتار هپاتیت باشد، علائم هشداردهنده را جدی بگیرید.
ـ برای گرفتار نشدن در دام هپاتیت از پرخوری بپرهیزید در مصرف شیرینی‌ها و مواد قندی افراط نکنید. مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید و به جای آن از سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌ها، انواع ماهی‌ها، سیب، سیر، پیاز و لیموترش تازه استفاده کنید... از مصرف گیاهان دارویی در درمان هپاتیت و نارسایی‌های کبدی غافل نشوید در برنامه غذایی‌تان جایگاه ویژه‌ای به کرفس بدهید علاوه بر اینکه از آسیب کبدی می‌کاهد برای درمان مفاصل اسپاسم عضلانی مثل؛ نقرس سنگ کلیه و اسید اوریک نیز بسیار مفید و موثر است.