غذا + پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها اغلب به شکل خوراکی و به صورت افزودنی در مواد غذایی مصرف می‌شوند. حال این می‌تواند در قالب غذا باشد یا مکمل‌های غذایی دارویی. به نظر می‌رسد اختلاف بین مکمل‌ها و …

پروبیوتیک‌ها اغلب به شکل خوراکی و به صورت افزودنی در مواد غذایی مصرف می‌شوند. حال این می‌تواند در قالب غذا باشد یا مکمل‌های غذایی دارویی. به نظر می‌رسد اختلاف بین مکمل‌ها و غذا واضح باشد اما در سال‌های اخیر با توسعه حوزه غذا‌های عملگرا مرز بین این دو تا حدودی کم رنگ شده است. در هر صورت، عمده شکل مصرف پروبیوتیک‌ها مواد غذایی و به ویژه لبنیات است...
● لبنیات و غذاهای با پایه لبنی:
بدون شک عمده‌ترین غذاهای پروبیوتیک امروز را ماست تشکیل می‌دهد. ماست به دلیل محیط خاص شیمیایی خود یکی از مناسب‌ترین بسترها برای افزودن پروبیوتیک‌ها محسوب می‌شود. این محصول با نام‌های مختلفی در دنیا و کشور ما ایران عرضه می‌شود. باید دقت کرد که اگر بعد از افزودن پروبیوتیک به ماست و محصولات لبنی، پاستوریزاسیون اتفاق بیفتد، حرارت اعمال شده موجب مرگ و یا غیرفعال شدن باکتری‌های زنده پروبیوتیکی خواهد بود، پس باید مطمئن بود که ماست حاوی میکروب‌های مفید زنده باشد. البته تکنیک‌های مختلفی برای حفظ بقای این موجودات در بافت غذا ابداع شده است. نوشیدنی کفیر از دیگر محصولات بر پایه لبنی و پروبیوتیکی است که یک فرآورده تخمیری محسوب می‌شود. این فرآورده یک نوشیدنی لذت بخش و شفابخش به خصوص در مورد افراد دچار تحمل نداشتن لاکتوز شیر است. سایر محصولات تخمیری شیر نیز می‌توانند در قلمروی غذا‌های پروبیوتیکی باشند.
‌ ● آب‌میوه‌ها:
در این مورد به دلیل اهمیت طبیعی و برجسته بودن طعم‌های مختلف، همچنین تداخلات شیمیایی برخی ترکیبات آب‌میوه فرآیند افزودن پروبیوتیک‌ها از قدری پیچیدگی بیشتر برخوردار است. اما امروزه این نوشیدنی‌ها با خصوصیات و طعم‌ها و ترکیبات مختلف از جمله پر طرفدارترین محصولات پروبیوتیکی به شمار می‌روند. انواع ارگانیک بهترین نوع این آب‌میوه‌ها هستند که بدون هیچ افزودنی شیمیایی و در طبیعی‌ترین شکل، یک محصول سالم و مغذی فراهم می‌آورند.
● سبزیجات و ترشیجات:
عمدتاً در مورد این محصولات، هدف، تخمیر کردن فرآورده‌ها به واسطه باکتری‌های مفید است. امروزه در بازار‌های جهانی زیتون شور، خیار شور و انواع ترشیجات به صورت پروبیوتیکی عرضه می‌شوند. باید توجه داشت که اغلب برند‌های موجود پاستوریزه شده‌اند و این یعنی فرآیند تخمیر، در نتیجه از بین رفتن باکتری‌های افزوده مفید متوقف شده است و احتمالاً هیچ باکتری زنده و فعالی در قالب این محصولات وارد بدن نخواهد شد و آثار مفید محصول از تخمیر نسبی آن حاصل خواهد شد. سدیم بنزوات به عنوان یک نگه‌دارنده در برخی کنسروه‌ها و مواد غذایی استفاده می‌شود که باکتری‌های زنده را نابود می‌کند.
● شکلات و سایر تنقلات:
امروزه دامنه ادعای استفاده از این باکتری‌های مفید به تنقلاتی هم چون شکلات و غلات پف کرده و شیرین نیز کشیده شده است. حتی نوعی آدامس با طعم‌های مختلف در بازار‌های اروپایی عرضه شده است که حاوی نوعی از پروبیوتیک‌هاست.
● مکمل‌های غذایی دارویی:
این مکمل‌ها در اشکال مختلف از جمله کپسول، قرص‌های جویدنی، پودر و شربت عرضه می‌شوند. هر کپسول پروبیوتیک حاوی مقادیر معینی باکتری زنده است که در نهایت مصرف آن برای سلامت انسان سودمند خواهد بود. مصرف منظم این مکمل‌ها در تخفیف عوارض آلودگی‌های قارچی مفید بوده است.