۶ شهریور: در شهر چه گذشت ؟

● رفتارها با اینکه تولید‌کننده‌های معروف لوازم ورزشی دارای شعبه‌های معدودی در برخی شهر‌ها هستند اما انواع اجناس تقلبی منسوب به آنها به راحتی و به قیمت‌های گزاف در فروشگاه‌های …

● رفتارها
با اینکه تولید‌کننده‌های معروف لوازم ورزشی دارای شعبه‌های معدودی در برخی شهر‌ها هستند اما انواع اجناس تقلبی منسوب به آنها به راحتی و به قیمت‌های گزاف در فروشگاه‌های دیگر فروخته می‌شوند.
برای نمونه شلوار گرمکنی را که نمایندگی به قیمت ۶۰ هزار تومان در معرض فروش گذاشته است، نمونه‌های مشابه و چینی آن در فروشگا‌ه‌های غیر نمایندگی به قیمت‌های بالای ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
به نظر می‌رسد این فروشندگان از غفلت و ناآگاهی برخی خریداران کمال سوءاستفاده را کرده و با قیمت‌های نجومی سعی در اصل جلوه دادن اجناس خود دارند. حال آنکه اجناس اصل به اصطلاح تولید برند‌های معروف به ندرت در بازار یافت می‌شود و فقط نمایندگی‌های مجاز آن هم نه در تمام موارد، کشور اصلی تولید کننده جنس را به درستی معرفی می‌کنند.
در بهترین حالت این اجناس تولید درجه یک کشور‌هایی همچون ویتنام، چین و تایوان هستند و اینکه تحت لیسانس برندی خاص باشند نیز در اغلب موارد مشخص نیست.
چنانچه از این موارد آگاه باشیم به هیچ‌وجه برای یک شلوار گرمکن قیمتی برابر ۱۲۰ هزار تومان و برای یک جفت کتانی چینی قیمت‌های باورنکردنی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی پرداخت نمی‌کنیم و تولید‌کننده‌ها و فروشنده‌ها متوجه می‌شوند که بازار در مقابل اجناس تقلبی واکنش نشان می‌دهد.
از سوی دیگر تجربه نشان می‌دهد خرید از نمایندگی‌ها به لحاظ کیفیت و قیمت بسیار معقول‌تر است تا از فروشنده‌های به ظاهر نمایندگی.
● مکان‌یابی سطل‌های زباله
با وجود مفید بودن نصب سطل‌های زباله مکانیزه، در برخی محله‌ها فاصله نصب این سطل‌ها با برخی از ساختمان‌ها بسیار زیاد است. از آنجایی که افراد سالمند هم در این ساختمان‌ها زندگی می‌کنند، طی مسافت زیاد برای انداختن زباله داخل این سطل‌ها کار دشواری است.
البته معمولا در پی تماس با تلفن ۱۳۷ این مشکل برطرف می‌شود با این حال به موازات گزارش‌های مردمی مسئولان می‌توانند بررسی‌های بیشتری در مورد مکان‌یابی برای نصب سطل‌های زباله انجام بدهند.
● ورود ممنوع نامرئی
فروشگاه‌های روسری به طور معمول برای آقایان ورود ممنوع است و این مورد را اکثر آقایان می‌دانند. اما گاهی اوقات فروشگاه‌های روسری از جوجه و ملخ گرفته تا قلوه‌سنگ در ویترین می‌چینند و تنها چیزی که در آن نمی‌بینی روسری است.
همچنین تابلوی «ورود آقایان ممنوع» نیز روی در‌های ورودی این مغازه‌ها به‌قدری کوچک است که برخی آقایان به هیچ‌وجه متوجه این تابلوی کمی تا قسمتی نامرئی نمی‌شوند. چنانچه کنار یکی از این مغازه‌ها بایستید دست‌کم هر نیم ساعت زوجی را مشاهده می‌کنید که به دلیل تذکر دیرهنگام مغازه‌دار و پس از ورود آنها با ناراحتی در حال خارج شدن از مغازه هستند.
حال آنکه در مغازه‌های یاد شده آقایان مغازه‌داری که حتی به خود زحمت نداده با نصب یک تابلوی درشت،تعریف روشنی از قانون جاری در مغازه و ممنوعیت ورود آقایان به آنها ارائه دهند، با لحنی نه چندان مؤدبانه آنها را از محل کسب خود می‌رانند. به طور حتم چنین برخورد‌هایی می‌تواند علاوه بر غیر اخلاقی بودن، خطر رنجش مشتری و کاهش کسب و کار فروشنده را در پی داشته باشد.
● کنترل دستی تقاطع‌ها
با وجود اینکه در برخی تقاطع‌ها و چهارراه‌ها چراغ‌های راهنما به صورت دستی و توسط ماموران اداره راهنمایی و رانندگی کنترل می‌شوند اما این نوع کنترل گاهی موجبات اعتراض راننده‌‌های منتظر را فراهم می‌کند و آنها مدام بوق می‌زنند.
البته به نظر شهروندان در مواردی که چهارراه از کنترل هوشمند برخوردار است بهتر است ماموران برای تنبیه راننده‌های معترض زمان انتظار را بیشتر نکنند تا حق دیگران ضایع نشود.
به هر حال مسئله تداخل فعالیت سیستم کنترل هوشمند تقاطع‌ها با کنترل دستی چراغ‌ها توسط ماموران راهنمایی و رانندگی مشکلی است که در چند سال اخیر کمتر کسی به فکر حل آن افتاده است که این تداخل وظیفه تنها و تنها باعث معطلی و کلافگی رانندگان پشت چراغ قرمز خواهد شد.