کوتریموکسازول؛ پرمصرف و مفید

یکی از آنتی‌بیوتیک‌های بسیار پرمصرف و مفید کوتریموکسازول است. این دارو حاصل ترکیب تری‌متوپریم و سولفامتوکسازول است. کوتریموکسازول در درمان انواع خاصی از عفونت‌های باکتریایی …

یکی از آنتی‌بیوتیک‌های بسیار پرمصرف و مفید کوتریموکسازول است. این دارو حاصل ترکیب تری‌متوپریم و سولفامتوکسازول است. کوتریموکسازول در درمان انواع خاصی از عفونت‌های باکتریایی همچون عفونت دستگاه ادراری، ریه، برونشیت، گوش و روده‌ها به‌ کار می‌رود. کوتریموکسازول در اشکال قرص، تزریقی و سوسپانسیون در داروخانه یافت می‌شود.
● مصرف صحیح
کوتریموکسازول معمولا دو بار در شبانه‌روز و در فواصل منظم تجویز می‌شود. همراه داروی خوراکی حتما یک لیوان آب بنوشید. قبل از استفاده از سوسپانسیون دارو آن را تکان دهید. دستورات روی بسته دارو را به دقت مطالعه کنید. دارو را دقیقا مطابق دستور پزشک خود مصرف و از تغییر خودسرانه دوز دارو پرهیز کنید. حتی در صورت احساس بهبودی، دارو را تا انتها مصرف کنید، در غیر این صورت ممکن است دچار عود شدیدتر عفونت بشوید.
کوتریموکسازول فقط در صورت تشخیص پزشک، در اطفال قابل استفاده است. اصولا شیرخواران کوچک‌تر از ۳ ماه نباید کوتریموکسازول دریافت کنند، مگر با دستور پزشک. اگر باردار هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید؛ ممکن است وی داروی دیگری برای درمان عفونت شما تجویز کند.
● عوارض جانبی
کوتریموکسازول ممکن است سبب تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، اسهال، کاهش اشتها، سردرد و سرگیجه شود. در صورت شدت یا علایم ذکر شده، با پزشک خود مشورت کنید. اما در صورت بروز علائمی‌ چون تب، بثورات پوستی، خارش یا کهیر، تورم زبان، لثه‌ها یا صورت، تنفس مشکل، زردی پوست یا چشم‌ها، گلودرد یا زخم دهانی، کبودشدگی یا خون‌ریزی غیرمعمول، کاهش شنوایی، وزوزگوش و درد مفصلی، دارو را قطع و بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.
۱۰ فرمان
۱) کوتریموکسازول ممکن است باعث حساسیت پوست شما به آفتاب گردد. پس سعی کنید حین درمان با کوتریموکسازول از قرار گرفتن غیرضروری در برابر نور آفتاب پرهیز کرده، لباس مناسب بپوشید و از عینک آفتابی و کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمایید.
۲) در مدت درمان با این دارو مایعات فراوان بنوشید.
۳) کوتریموکسازول همانند سایر آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیری بر بیماری‌های ویروسی از قبیل آنفلوآنزا یا سرماخوردگی ندارد.
۴) در صورت تجویز طولانی مدت کوتریموکسازول، لازم است بسته به تشخیص پزشک معالج، در فواصل منظم سلول‌های خون شما آزمایش شود.
۵ ) کوتریموکسازول نباید در بیماران مبتلا به نارسایی شدید کبدی یا کلیوی، اختلالات خون، فاویسم، افراد با سابقه شناخته شده حساسیت به سولفونامیدها یا تری متوپریم و شیرخواران کوچک تر از ۶ هفته استفاده شود.
۶ ) کوتریموکسازول ممکن است موجب ناراحتی معده شود، در این صورت دارو را پس از غذا همراه یک لیوان آب بنوشید.
۷) کوتریموکسازول با فنی توئین، پیریمتامین و متوترکسات تداخل دارد. کمبود اسید فولیک که با مصرف فنی توئین ایجاد می‌شود، با استفاده از کوتریموکسازول تشدید می‌گردد.
۸) مصرف همزمان کوتریموکسازول و سیکلوسپورین، خطر آسیب کلیوی را افزایش می‌دهد.
۹) کوتریموکسازول می‌تواند اثرات سولفونیل اوره‌ها مثل گلی بنکلامید (داروی دیابت) و عوامل ضدانعقاد خون همچون وارفارین را تشدید کند.
۱۰) دارو را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگهدارید. قرص‌ها باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود. سوسپانسیون را در یخچال نگهداری، اما از منجمد کردن آن پرهیز کنید.