غذای مناسب برای افطار و سحر

در ماه رمضان بهتر است به جای برنج ساده از برنج‌های مخلوط مثل سبزی پلو و رشته پلو استفاده کنید؛ چرا که باعث کامل شدن وعده غذایی، افزایش بهره‌وری و افزایش ارزش غذا می‌شود و به …

در ماه رمضان بهتر است به جای برنج ساده از برنج‌های مخلوط مثل سبزی پلو و رشته پلو استفاده کنید؛ چرا که باعث کامل شدن وعده غذایی، افزایش بهره‌وری و افزایش ارزش غذا می‌شود و به دیرتر تشنه یا گرسنه شدن کمک می‌کند. کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خراسان رضوی در گفتوگو با ایسنا با بیان این که یک صبحانه کامل و صرف یک شام کامل بهترین شیوه تغذیه روزانه است، افزود: به این ترتیب در ماه رمضان می‌توانیم یکی از بهترین رژیم‌های غذایی را رعایت کنیم. ناظران پور بر کامل بودن وعدههای غذایی در سحر و افطار تاکید کرد و گفت: یک برنامه غذایی کامل به معنای پرخوری و مصرف بیش از حد یک گروه خاص نیست بلکه وعده‌ای است که درصد مشخصی از هر یک از پنج گروه اصلی غذایی را داشته باشد؛ به عبارت دیگر، لازم است حداقل چهار گروه از پنج گروه غذایی در یک وعده کامل موجود باشد. وی نان و غلات، لبنیات، سبزی، گوشت و حبوب و میوه‌ها را پنج گروه اصلی غذایی برشمرد و گفت: مصرف غلات احساس سیری به فرد می‌دهد و جزو جدا ناپذیر در وعده‌های غذایی است.
او ادامه داد: به طور کلی مصرف غلات در بین ما ایرانیها زیاد است ولی براساس نیاز غذایی افراد مختلف مقادیر مختلفی از آن را باید در وعده‌های غذایی گنجاند.
وی گفت: بیشتر سعی کنید از غلات سبوس‌دار که ارزش غذایی بیشتری دارد، استفاده کنید مثلا در آش و سوپ به جای استفاده از رشته و آرد برنج، غلات سبوس‌داری مثل بلغور جو، بلغور گندم، آرد سبوس‌دار، جوانه گندم، آرد ذرت به کار ببرید که ضمن ارزش غذایی بیشتر و طعم و مزه بهتر، ریزمغذی‌هایی مثل ویتامین‌های گروه B را هم دارد.
سبزیجات بعد از غلات مهم ترین مواد غذایی‌ است و در ماه رمضان ضرورت استفاده از آن ها افزایش می‌یابد. وی با تاکید بر این که نیمی از غذای سحر باید از سبزیجات باشد، توضیح داد: مصرف سبزیجات خام به صورت سبزی خوردن یا سالاد، در کنار مصرف سبزیجات پخته مثل اسفناج پخته با ماست، سبزی موجود در آش و سوپ و کوکوی سبزی در سحر و افطاری‌ ماه رمضان ضرورت دارد؛ چرا که سبزی آب را در خود نگه می‌دارد و مصرف مقادیر مناسبی از آن باعث می‌شود کمتر احساس تشنگی کنید. وی افزود: متابولیسم پروتئین‌های حیوانی در گوشت آب زیادی نیاز دارد و باعث افزایش نیاز به آب و احساس تشنگی می‌شود، با این حال بیشتر خانواده‌ها هنگام سحر مقادیر زیادی گوشت مصرف می‌کنند.
حد مناسب مصرف گوشت در یک وعده غذایی ۵۰ تا ۶۰ گرم برای هر نفر است. این میزان گوشت برابر با یک چهارم سینه مرغ یا دو تا سه قاشق گوشت چرخ کرده است. وی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف گوشت در سحرهای ماه رمضان ادامه داد: اگر هنگام سحر گوشت مصرف می‌کنید باید به عنوان یک پروتئین مکمل باشد که ارزش غذایی دیگر پروتئین‌ها مثل تخم مرغ یا حبوب را تکمیل کند.