۳ شهریور ـ یک کلام مشابه از زبان مصدق و پوتین با فاصله ۵۵ سال

دکتر مصدق رئیس وقت دولت ایران در اوت ۱۹۵۲ (امرداد ۱۳۳۱) ضمن انتقاد از تالیف کتاب تاریخ درسی دوره دوم دبیرستانهای ایران و استعماری خواندن آن گفت: چرا باید در این کتاب عکسی بزرگ …

دکتر مصدق رئیس وقت دولت ایران در اوت ۱۹۵۲ (امرداد ۱۳۳۱) ضمن انتقاد از تالیف کتاب تاریخ درسی دوره دوم دبیرستانهای ایران و استعماری خواندن آن گفت: چرا باید در این کتاب عکسی بزرگ از تجمع ناوگان انگلستان چاپ شود و نوجوانان ما با دیدن آن از دولت لندن احساس واهمه کنند. این عکس و زیر نویس آن (بخشی از کشتی های جنگی انگلستان!)؛ به خواست، فشار و رشوه خارجی چاپ شده است. این ناوگان برای یک بار و آن هم انجام مانور اجتماع کرده بود و «عکس» مربوط به آن بوده است، نه موضوع درس. آیا بزرگ کردن استعمارگر خیانت نیست؟.
۵۵ سال بعد در همان ماه (اوت سال ۲۰۰۷) ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عینا همین کلام را تکرار کرد و گفت که منفی نشان دادن چهره روسیه در دوران شوروی در کتاب های درسی تاریخ در مدارس ما در سالهای پس از فروپاشی به خواست خارجیان صورت گرفته و مولفان به خاطر این کار از کمک مالی آن خارجیان برخوردار بوده اند! (مشروح اظهارات پوتین در نشریه انگلیسی «ایندیپندنت» آمده است). مصدق و پوتین هر دو دستور تجدید نظر در متون این کتابها را دادند ولی در ایران، پس از براندازی ۲۸ امرداد۱۳۳۲، کتاب درسی تاریخ با عکس ناوگان انگلستان دوباره رایج شد و تا دهه ۱۳۴۰ توزیع و تدریس می شد!.