شیخ محمد تقی بجنوردی

«شیخ محمد تقی بجنوردی» یکی از علمای بزرگ و پارسای نامدار روزگار در زمینه علم، فضل و زهد بوده است. وی فرزند «حسین بن محمد علی بن محمد صادق بن محمدبن اسماعیل» بود که از بحرین به خراسان …

«شیخ محمد تقی بجنوردی» یکی از علمای بزرگ و پارسای نامدار روزگار در زمینه علم، فضل و زهد بوده است. وی فرزند «حسین بن محمد علی بن محمد صادق بن محمدبن اسماعیل» بود که از بحرین به خراسان مهاجرت کرد. محمد تقی در بوزنجرد (بجنورد) ولادت یافت و پس از انجام تحصیلات مقدماتی راهی نجف شد و از محضر استادانی هم چون «شیخ انصاری» و «صاحب جواهر» بهره جست. پس از تکمیل تحصیل به بجنورد بازگشت و در مقام روحانی شهر ارشاد مردم را به عهده گرفت. او با حکام و مستخدمان دیوان مراوده نمی کرد و به دلیل اختلافی که با سردار وقت بجنورد به دلیل ستمی که وی بر صاحبان املاک داشت، بجنورد را به مقصد مشهد ترک کرد.
«شیخ محمد تقی» در مشهد مقدس، اهمیت و مقام والایی یافت و مردم آن خطه به وی اعتقاد یافتند. در «فوائد الرضویه» و «نقباء البشر» از وی نام برده شده و در «الذریعه» به کتاب «مقالات» شیخ اشاره شده است.
شیخ محمد تقی در جریان تحریم تنباکو و مخالفت با قرارداد رژی در سال ۱۸۹۰ و رهبری طلاب روحانیان مشهد، نقش مهمی بر عهده داشت.
شیخ محمد تقی در سال ۱۳۱۴ هجری قمری وفات یافت و در «دارالسیاده»، صفه دست چپ متصل به در مسجد گوهرشاد، دفن شد. این مقبره را «حاجی فرامرز خان سبزواری» ساخت. این شخص از آمدن به نماز جماعت شیخ خودداری می کرد، تا در خواب آگاه شد و در سال ۱۳۰۰ از عمارت آن فارغ شد و قبر خود را در جوار شیخ قرار داد.
صبوری ملک الشعرا در تاریخ بنیان آن گفته است:
چو این صفه مصفا شد صبوری بهر تاریخش
از آیت ا... شیخ محمد تقی بجنوردی حسینیه ای به نام ایشان در کوچه «شیخ محمد تقی» در «بالا خیابان» مشهد باقی است که همه ساله در ایام عاشورا در آن مراسم روضه خوانی برگزار می شود و روزهای جمعه هر هفته در این محل مجلس روضه برپاست.