خواص دارویی ۸ ماده غذایی

برای درمان عفونت و زخم به طور معمول از قرص و پماد استفاده می شود اما در کنار آن چندین ماده غذایی نیز وجود دارد که در بهبود عفونت و زخم موثر است. «MSN» به برخی از این مواد غذایی اشاره کرده …

برای درمان عفونت و زخم به طور معمول از قرص و پماد استفاده می شود اما در کنار آن چندین ماده غذایی نیز وجود دارد که در بهبود عفونت و زخم موثر است. «MSN» به برخی از این مواد غذایی اشاره کرده است.
۱) عسل؛
برای درمان زخم، خراشیدگی و گلودرد، از آن جا که عسل دارای ترکیبی مشابه به پیراکسید هیدروژن است، می توان به طور موضعی روی زخم ها قرار داد. این درمان به قدری موثر است که حتی برای درمان مجروحان جنگی از این روش استفاده می شود. یک لایه نازک روی باند قرار می گیرد و باند را روی زخم های گلوله و سوختگی می گذارند اسید موجود در عسل بقای باکتری را با مشکل مواجه می کند. عسل برای برطرف کردن سرفه و گلو درد نیز موثر است.
۲ ) چای سیاه؛
ماده ای به نام تانن (Tannin) در چای سیاه خاصیت ضدمیکروبی و منقبض کننده دارد؛ بنابراین پوست را محکم و خشک می کند و بوی پا را از بین می برد. به همین علت است که کیسه چای برای رفع پف زیر چشم مفید است. چای سبز نسبت به چای سیاه حاوی مقدار خیلی کمی تانن است.
۳ ) فلفل تند؛
پمادهای موضعی حاوی فلفل قرمز برای کاهش درد وجود دارد. اما به راحتی می توانید پماد را در خانه تهیه کنید. در هر ۲۸ گرم ویتامین E یا روغن نارگیل، نوک قاشق فلفل قرمز اضافه کنید و برای برطرف کردن یا کاهش درد قسمت های مفصلی مانند زانو و قوزک پا از آن استفاده کنید.
۴ ) روغن زیتون؛
اسید اولیک (Oleic acid) موجود در روغن زیتون لایه ای روی لب های خشک ایجاد می کند. بررسی های اخیر نشان می دهد، روغن زیتون خاصیت محافظت پوست را دارد که از خشکی آن جلوگیری می کند. روغن هایی مانند کانولا و زیتون را روی مو بمالید و بگذارید مدتی بماند روغن باعث از بین رفتن شپش سر می شود.
۵ ) جو دو سر؛
این ماده غذایی به طور طبیعی دارای خاصیت ضدالتهابی است و برای پوست های خشک و حساس موثر است.
دکتر موید از دانشگاه میشیگان قرار دادن یک کیسه مملو از جو دو سر در وان آب داغ و یا استفاده از لوسیون حاوی جو دو سر را توصیه می کند.
۶ ) زنجبیل؛
این گیاه برای درمان و رفع حالت تهوع در دوران بارداری مفید و بدون اثر جانبی است. البته این گیاه طبیعت گرمی دارد و می تواند موجب آکنه پوستی شود. برای رفع حالت تهوع، یک برش از آن را به صورت چای درست کنید و یا به طور خام بجوید.
۷ ) شیر کم چرب؛
شیر کم چربی که سردتر از دمای اتاق باشد، به پوست آب می رساند و دردهای آفتاب سوختگی را تسکین می دهد. شیر نوعی کلاژن روی پوست تشکیل می دهد. گاز استریل را به شیر آغشته کنید و روی قسمت مورد نیاز قرار دهید. اما توجه داشته باشید شیر پر چرب زمان درمان را کاهش می دهد.
۸ ) موز؛
قسمت پوست داخل موز دارای پتاسیم است و ترکیب آن در محافظت از پوست مفید است و زگیل را از بین می برد. پوست موز را روی زگیل فشار دهید و بگذارید برای مدتی بماند.