موادغذایی موثر در رشد کودکان

تغذیه کودکان فقط سیر کردن آن ها نیست، بلکه مقاوم کردن بدن در مقابل بیماری ها و پرورش جسم سالم و قوی است. بنابراین توصیه های غذایی را که کارشناس تغذیه سایت تخصصی «webmd» به والدین ارائه …

تغذیه کودکان فقط سیر کردن آن ها نیست، بلکه مقاوم کردن بدن در مقابل بیماری ها و پرورش جسم سالم و قوی است. بنابراین توصیه های غذایی را که کارشناس تغذیه سایت تخصصی «webmd» به والدین ارائه کرده اند، جدی بگیرید و روزانه از مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکان در برنامه غذایی آن ها بگنجانید و البته در کنار آن از ورزش و استراحت به میزان کافی که برای کودکان ضروری است، غافل نشوید.
● کلسیم؛
کلسیم باعث تقویت استخوان ها و دندان های کودک می شود. نیاز کودکان به این ماده مغذی در سال های رشد بسیار ضروری است. بهترین منبع کلسیم شیر و لبنیات است. بنابراین برای مصرف کلسیم مورد نیاز کودک سعی کنید صبح به او یک لیوان شیر بدهید. در طول روز ماست و پنیر را فراموش نکنید و به عنوان میان وعده به او بخورانید و در نهایت از میوه های حاوی کلسیم و یا مواد غذایی غنی شده از کلسیم (که به او کمک می کند کلسیم مورد نیاز خود را تامین کند) استفاده کنید.
هم چنین می توانید از شیر شکلاتی کم چرب، موز و دسر تهیه شده از شیر تازه به عنوان منابع غنی از کلسیم استفاده کنید.
● فیبر؛
کودکان نیاز به فیبر دارند. مصرف برشتوک برای کودکان برای برآورده کردن بخشی از فیبر مورد نیاز بدنشان ضروری است، سعی کنید از میوه و سبزیجات تازه به جای آب میوه استفاده کنید؛ زیرا سبزیجات تازه حاوی فیبر قابل توجهی است.
انواع لوبیا حاوی فیبر و پروتئین سرشاری است و می توانید به عنوان میان وعده، آن را در برنامه غذایی کودک بگنجانید.
● پروتئین؛
مهم ترین ماده غذایی که برای رشد سالم و حفظ سلامت بدن ضروری است، پروتئین است. پروتئین ها در محصولات دامی مانند لبنیات، تخم مرغ، گوشت و غذاهای دریایی به فراوانی یافت می شود.
این ماده به میزان کمتری در لوبیا، دانه های روغنی، سبزیجات و غلات یافت می شود. سعی کنید تخم مرغ را در برنامه روزانه او بگنجانید. تخم مرغ نیم رو، آب پز، املت یا به هر نحو دیگری که پخته شود، می تواند نیاز پروتئین کودک را برآورده کند. از خوردن ماهی غافل نشوید و کودک را عادت دهید هفته ای یک یا ۲ بار ماهی بخورد تا نیاز بدنش برای جذب امگا ۳ برطرف شود. برای رفع تمامی نیازهای بدن به پروتئین مصرف ماست، سبزیجات و برشتوک را در برنامه غذایی او بگنجانید.
● غذاهای حاوی آنتی اکسیدان؛
آنتی اکسیدان ها بدن را در مقابل مواد مضری که به سلول های بدن صدمه می زند، حفظ می کند. بنابراین رژیم غذایی کودک باید سرشار از مواد مغذی مثل بادام، گیلاس، مرکبات، هویج، اسفناج، گوجه فرنگی و فلفل دلمه باشد. بهتر است به عنوان عصرانه آب میوه، دانه های روغنی و میوه های دلخواه به کودک بدهید و یا به عنوان چاشت برای مصرف در مدرسه هویج وگوجه فرنگی ریز در نظر بگیرید. سس گوجه فرنگی را هنگام صرف پیتزا و اسپاگتی فراموش نکنید.
● آهن؛
رژیم غذایی کودکان معمولا فاقد آهن است. ماده ای حیاتی که در رساندن اکسیژن به خون نقش اساسی ایفا می کند.
آهن در مواد غذایی مانند گوشت، تخم مرغ، ماهی، سبزیجات سبز پررنگ، میوه های خشک و غلات غنی شده از آهن به فراوانی یافت می شود. تخم مرغ را در صبحانه همراه با پرتقال یا آب پرتقال به کودک بدهید تا جذب آهن بیشتر شود. از سالاد اسفناج غافل نشوید.

ترجمه- هوشمند